صاحبان مشاغل کوچک به دنبال روش‌های جدیدی برای جذب و حفظ مشتریان هستند. برای تشویق وفاداری، برخی از شرکت‌ها برنامه‌هایی را طراحی می‌کنند که به مشتریان مکرر، پاداش می‌دهد.

ازآنجاکه هزینه جذب مشتریان جدید حداقل پنج برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است، برنامه‌های وفاداری مشتری برای مشاغل کوچک می‌تواند منجر به افزایش سود شود. برای یادگیری نحوه راه‌اندازی برنامه وفاداری در مشاغل کوچک خود، به خواندن ادامه دهید.

برنامه‌های وفاداری مشتری چیست؟

یک برنامه وفاداری زمانی به مشتریان پاداش می‌دهد که از یک تجارت خرید کنند. مشتریان می‌توانند شرکت کنند. هرچه مشتری بیشتر خرید کند، پاداش بیشتری دریافت می‌کند. مشاغل الزامات عضویت و مشوق‌هایی را برای ارائه انتخاب می‌کنند. مشوق‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به مشتریان شرکت‌کننده ارائه دهید. شما می‌توانید محصولات یا خدمات رایگان، تخفیف یا دسترسی زودهنگام به کالا را به مشتریان بدهید.

نحوه شروع برنامه وفاداری

ایجاد یک برنامه وفاداری می‌تواند منجر به فروش بیشتر، مشتریان مکرر و سود خالص بالاتر شود. هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه ایجاد یک برنامه وفاداری برای مشتریان، به این فکر کنید که چه چیزی برای تجارت شما مفید است. هیچ دو برنامه وفاداری یکسان نیستند.

حتی پس از ایجاد یک برنامه وفاداری، کار شما به پایان نرسیده است. شما باید به‌اندازه گیری اثربخشی ادامه دهید و در صورت لزوم تعدیلاتی را انجام دهید.

برای ایجاد برنامه وفاداری خود، این نکات را در نظر داشته باشید.

۱. تعیین شرایط ثبت‌نام

ابتدا باید در مورد نحوه ثبت‌نام مشتریان در برنامه وفاداری فکر کنید. شاید تصمیم بگیرید اطلاعات تماس آنها را در محل فروش جمع‌آوری کنید. یا ممکن است از آنها بخواهید که یک فرم را پر کنند. درخواست اطلاعات تماس در محل فروش، راهی آسان برای ایجاد لیست مخاطبین است. اگر فرمی را به مشتریان تحویل دهید و از آنها بخواهید بعداً آن را برگردانند، ممکن است فراموش کنند.

همچنین بخوانید:  پاداش نقدی بانک آینده به مشتریان فعال

در مرحله بعد، راهی برای شناسایی اعضا انتخاب کنید. در اینجا چند گزینه وجود دارد که ممکن است در نظر بگیرید:

  • یک کارت پانچ
  • کارت عضویت قابل اسکن
  • یک برنامه موبایل
  • یک کد پین که مشتریان می‌توانند وارد کنند

استفاده از کارت‌های پانچ برای شما و مشتریان آسان است. مشتریان می‌توانند تعداد بازدیدها را که قبل از دریافت پاداش حساب کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در کارت آنها حفره ایجاد کرده یا مهر بزنید (از یک سوراخ یا مهر با نماد مخصوص استفاده کنید تا مشتریان نتوانند به‌تنهایی این کار را انجام دهند). بااین‌حال، اگر کارت خود را فراموش کنند، شانس ندارند.

به‌عنوان‌مثال، شما کافی‌شاپ راه‌اندازی می‌کنید. شما در اولین بازدید مشتریان به آنها کارت پانچ می‌دهید. کارت‌های پانچ هنگامی‌که ۱۰ علامت می‌خورند، به مشتریان یک نوشیدنی متوسط ​​رایگان (به‌عنوان‌مثال، یازدهمین آنها رایگان است) می‌دهید. شما هر بار که مشتریان خرید می‌کنند، کارت‌های آنها را علامت‌گذاری می‌کنید.

کارت‌های عضویت قابل اسکن

کارت‌های عضویت قابل اسکن برای مشاغل کوچک نسبتاً آسان است. آنها شبیه کارت‌های اعتباری هستند، اما بارکد دارند. هر بار که مشتری از کسب‌وکار شما خرید می‌کند، می‌توانید بارکد را اسکن کنید. با این کار تعداد نقاط یا بازدیدهایی که هنوز قبل از کالای رایگان خود نیاز دارند افزایش می‌یابد. اگر مشتری کارت خود را فراموش کرد، می‌توانید به‌جای آن شماره تلفن وی را بپذیرید.

فرض کنید شما یک فروشگاه مواد غذایی دارید. مشتریان می‌توانند در هر زمان برای کارت عضویت ثبت‌نام کنند. هر بار که آنها مواد غذایی می‌خرند، شما کارت را اسکن می‌کنید. پس از صرف مقدار معینی به آنها تخفیف در خرید بعدی پاداش می‌دهید.

همچنین بخوانید:  استفاده از تبدیل‌های خرد در ارتباط با مشتریان

پین کدها

پین کدها همچنین می‌توانند گزینه مناسبی برای برنامه وفاداری باشند. مشتری هنگام عضویت در برنامه یک کد (اغلب چهاررقمی) ایجاد می‌کند. هر بار که از شما خرید می‌کنند، کد خود را وارد سیستم می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، شما از مشتریان می‌خواهید هنگام عضویت در باشگاه بدن‌سازی خود یک پین ایجاد کنند. بعدازاینکه ۵۰ بار پین خود را در سیستم وارد کردند، یک اسموتی رایگان دریافت می‌کنند.

۲. پاداش‌هایی را در نظر بگیرید که مشتریان را به خود جلب می‌کند

شما می‌خواهید به مشتریان چیزی ارزشمند بدهید که آنها را تشویق به بازگشت کند؛ اما شما نمی‌خواهید با این انگیزه به نتیجه پایانی کسب‌وکار خود ضربه بزنید. بازهم، در اینجا پاداش‌هایی وجود دارد که ممکن است در نظر بگیرید:

  • کالا یا خدمات رایگان
  • تخفیفات قیمت
  • دسترسی پیشرفته به محصولات

کالاهای رایگان برای بسیاری از مشتریان جذاب است. شما می‌توانید چیزی را انتخاب کنید که مشتریان اغلب انتخاب می‌کنند، مانند یک نوشیدنی رایگان، یک ماده غذایی، پیراهن و غیره.

تخفیفات قیمت

تخفیف‌ها نیز مشوق‌های بزرگی هستند. به‌این‌ترتیب، مشتریان می‌توانند به هر چیزی که می‌خواهند برسند؛ و شما کالاهای بیشتری خواهید فروخت.

دسترسی به محصول پیشرفته

برای مشتریان مکرر، دسترسی پیشرفته به محصولات، پاداش جذاب دیگری است. اگر چیزی را ارائه می‌دهید که به‌سرعت فروخته می‌شود یا محصول جدیدی را عرضه می‌کنید، این پاداش مفید خواهد بود.

۳. در مورد سیستم امتیاز گیری تصمیم بگیرید

بخش مهم دیگر در ایجاد یک برنامه وفاداری، تصمیم‌گیری در مورد نحوه ساخت آن است. چند بازدید تا دریافت پاداش مشتری؟ آیا یک بازدید یک امتیاز دارد؟

شما باید در مورد سیستم امتیاز تصمیم بگیرید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

۱ خرید = ۱ امتیاز و ۱۰ امتیاز = پاداش

۱ خرید = ۱۰۰ امتیاز و ۱۰۰۰ امتیاز = پاداش

همچنین بخوانید:  مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

شما حتی می‌توانید سطوح مختلف وفاداری ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال، برنز، نقره، طلا و پلاتین. هرچه بیشتر آنها به کسب‌وکار شما مراجعه کنند، به دستیابی به وضعیت پلاتین نزدیک‌تر می‌شوند که می‌تواند امتیاز بیشتری به همراه داشته باشد.

ممکن است بخواهید از چیزی ساده و آسان برای به خاطر سپردن استفاده کنید. این کار هم برای شما و هم برای مشتریان راحت‌تر خواهد بود.

۴. با مشتریان در ارتباط باشید، اما زیاده‌روی نکنید

هنگامی‌که اطلاعات مشتری را از طریق برنامه وفاداری خود به دست آوردید، از آن برای برقراری ارتباط استفاده کنید. در مورد تبلیغات یا اخبار دیگر مربوط با کسب‌وکار خود پیام ارسال کنید؛ اما آنها را با اطلاعات بمباران نکنید.

مشتریان در برنامه‌های وفاداری ثبت‌نام می‌کنند تا از موارد رایگان یا تخفیفات در کسب‌وکار شما برخوردار شوند. برخی نیز دوست دارند در جریان باشند تا از فروش و رویدادهای آینده مطلع شوند؛ اما اکثر آنها نمی‌خواهند روزانه چندین ایمیل از کسب‌وکار شما باز کنند.

اطمینان حاصل کنید که پیام‌های جمعی خود را به حداقل ممکن برسانید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک ایمیل هفتگی ارسال کنید تا مشتریان از موارد ویژه هفته مطلع شوند. یا ممکن است فقط زمانی ایمیل ارسال کنید که شرکت شما فروش زیادی داشته باشد.

۵. پیشنهادات ویژه

با دادن امتیاز اضافی در برخی از روزها، به اعضای برنامه وفاداری خود حتی بیشتر پاداش دهید. می‌توانید تعداد امتیازات، پانچ‌ها، جوایز نقدی و غیره را دو برابر کنید.

رویداد را در نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت و از طریق بازاریابی ایمیلی تبلیغ کنید. برخی از مشاغل تصمیم می‌گیرند معاملاتی مانند این را در روزهای تعطیل ارائه دهند. یا اگر کسب‌وکار شما نیاز به تقویت دارد، می‌توانید موارد ویژه را تبلیغ کنید.

انتهای مطلب/