همواره نخستین شرکتی که برنامه وفاداری مشتری مکرر در یک صنعت را رواج می‌دهد، بیشترین سود را به دست می‌آورد، خصوصاً اگر شرکت‌های رقیب در واکنش به این‌گونه فعالیت‌ها سرعت لازم را نداشته باشند. پس از واکنش نشان دادن رقبا، ممکن است به تمام شرکت‌هایی که از برنامه‌های مکرر استفاده می‌کنند فشار مالی سنگینی وارد شود، اما برخی شرکت‌ها در مدیریت این شرایط بسیار مؤثر و خلاقانه عمل می‌کنند. برخی برنامه‌های مکرر، جایزه‌ها را به‌گونه‌ای تهیه می‌کند که مشتری را گرفتار کرده و در صورت تغییر عقیده دادن، هزینه‌های فراوانی را برای او به وجود می‌آورد. برنامه‌های کاربردی همچنین ایجادکننده حمایت روان‌شناختی و احساس خاص و سرآمد بودن در مشتری است که برای او بسیار ارزشمند است. در این پست به مزایای برنامه‌ وفاداری مشتری می‌پردازیم؛

نرخ بیشتر حفظ مشتریان: برنامه‌های وفاداری مشتری تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان را افزایش می‌دهند. تعامل مشتری با محصول یا خودِ کسب‌وکار شما، تأثیر زیادی بر هزینه مصرفی و خرید او خواهد گذاشت. در بازارهای امروزی، اکثر مشتریان تصمیمات خرید خود را نه‌فقط برمبنای بهترین قیمت، بلکه بر اساس ارزش‌های مشترک و تعامل و ارتباط احساسی با برند اتخاذ می‌کنند. برنامه‌های وفاداری مشتری راهکار هوشمندانه‌ای برای درگیر کردن مشتری با برند، فراتر از خرید کردن صِرف است. اگر ارزش‌های مشترکی به مشتریان ارائه دهید، آن‌ها را شاد می‌کنید و مشتریان به‌احتمال بیشتری خرید از شما را ادامه می‌دهند.

ارجاعات بیشتر مشتریان: اگر مشتریان از مزایای برنامه‌های وفاداری برند لذت ببرند، این موضوع را نزد خانواده و دوستان خود بازگو می‌کنند و همه‌ می‌دانیم مارکتینگ شفاهی، مؤثرترین نوع تبلیغات محصول است. همچنین، ارجاع مشتری به این معنا است که هزینه‌ای بابت جذب مخاطب نمی‌پردازید و به‌تبع، درآمد و سود بیشتری کسب می‌کنید. نکته جالب این است که مشتریان جذب‌شده از طریق مارکتینگ شفاهی (دهان به دهان) به برند تا ۳۷ درصد نرخ حفظ بیشتری دارند.

همچنین بخوانید:  ارتباط ارزش رابطه با کارکردهای روابط مشتری

کاهش هزینه‌ها: تقریباً برای همه کسب‌وکارها حفظ مشتریان مقرون‌به‌صرفه تر از جذب مشتریان جدید است. برای مثال، در کسب‌وکارهای آنلاین، هزینه تبدیل مخاطبان بالقوه به مشتریان واقعی حدود ۵ تا ۲۵ برابرِ حفظ کاربران فعلی است.

دیدگاه‌ها و محتوای تولیدشده‌ کاربر: تقریباً به همان اندازه که دیدگاه‌های دوستان و آشنایان درباره محصول اهمیت دارد، مطالعه دیدگاه‌های سایر مصرف‌کنندگان راضی یا ناراضی از محصول نیز در تصمیم‌گیری کاربران تأثیرگذار است. به همین دلیل نیز آن دسته از برنامه‌های وفاداری که بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌های مشتریان را در وب‌سایت و صفحات رسانه‌های اجتماعی خود نمایش می‌دهند، گام بزرگی درزمینهٔ اعتمادسازی برمی‌دارند.

ارزش طول عمر مشتری: ارزش طول عمر مشتری (CLV) و وفاداری مشتری دو متغیری هستند که رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. ارزش کل عمر مشتری به‌سادگی معادل با کل درآمدی است که هر مشتری در طول دوران مراجعه به هر برند تولید می‌کند. در اینجا، خودِ مشتری برند محسوب می‌شود. ارزش طول عمر مشتری یکی از معیارهای مهمی است که در تصمیم‌گیری‌های مهم بازاریابی و فروش، مارکتینگ، راه‌اندازی محصول و پشتیبانی مشتری لحاظ می‌شود. راه‌های کمی برای افزایش ارزش طول عمر مشتری وجود دارد: افزایش پایه مشتری، افزایش نرخ تکرار خرید هر مشتری، افزایش عمر حفظ مشتریان، افزایش نرخ سود بر فروش.

توسعه‌ آگاهی‌بخشی و معرفی برند: در بازار رقابتی که تفاوت کمی بین محصولات وجود دارد، آگاهی از برند نقشی اساسی درفروش و افزایش نرخ تبدیل ایفا می‌کند. دلیل آن‌ نیز کاملاً واضح است: ما ترجیح می‌دهیم با افراد یا چیزهایی در تعامل باشیم که برایمان آشنا هستند. تحقیقات نشان می‌دهد مشتریان در مواجهه با برندهای چندگانه، به‌احتمال ۶۰ درصد از برندی خرید می‌کنند که قبلاً نام آن را شنیده‌اند. باوجوداین، یادآوری نام برند یا ذهنیت مثبت درباره آن، چه ارتباطی با وفاداری مشتریان دارد؟ می‌توان گفت این دو عنصر، به‌صورت متقابل عمل می‌کنند. برنامه پاداش‌دهی عالی به مشتریان ممکن است عنصر ذهنیت مثبت را درباره برند شما گسترش دهد و برند معتبر و باکیفیت می‌تواند افراد بیشتری را به خود وفادار کند. به‌طور خلاصه، آگاهی و یادآوری قوی هر برند، در کنار برنامه پاداش‌دهی عالی، میزان فروش و نرخ تبدیل را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

همچنین بخوانید:  4 راه برای ایجاد یک کسب‌وکار خرده‌فروشی و رستورانی

 انتهای مطلب/