تنها چیزی که در صنعت کسب و کار الکترونیک ثابت می ماند این است که چشم انداز همیشه در حال تغییر است و امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. برندها در محیطی همیشه پیچیده که با عدم قطعیت اقتصادی، تغییر رفتار مصرف‌کننده و تقاضای مداوم برای تجربه‌های یکپارچه همه‌کانالی مشخص شده است، حرکت می‌کنند. علاوه بر این، پایداری و رویه‌های اخلاقی برای مصرف‌کنندگان در طول سال ۲۰۲۳ اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند و سطح برندها را برای همسویی با ارزش‌های خریدارانشان بالا می‌برد. بنابراین، هنگامی که با افزایش رقابت، تقاضای رو به رشد مصرف‌کننده و کاهش تبدیل‌های فروش مواجه می‌شویم، چگونه برندها احتمالاً در سال ۲۰۲۴ برنده می‌شوند؟

۱.پاداش ها پاداش بیشتری می گیرند: افزایش برنامه های وفاداری مبتنی بر ارزش

مشتریان امروزی بیش از هر زمان دیگری به دنبال ارزش برای برنامه‌های وفاداری خود هستند و برندهایی که در مورد پاداش‌های خود تجدید نظر نمی‌کنند، ممکن است توسط این خریداران باهوش رها شوند. در حالی که می دانیم مشتریان به دنبال ارزش هستند، مهم است که بدانیم تخفیف ها راه حل جهانی نیستند. ۶۶ درصد از مصرف کنندگان می گویند که رفتار خرج کردن آنها تحت تأثیر فرصت کسب پاداش است. این امر بر ضرورت ارائه پاداش‌هایی که فراتر از تخفیف‌ها است توسط برندها تأکید می‌کند. پاداش‌های شخصی، مرتبط و ارزشمند که برای هر مشتری طراحی شده است، بسیار مهم است! با ارائه این نوع پاداش ها، می توانید مشتریان خود را جلب کنید و در عین حال از رقبای خود متمایز شوید.

۲. روندهای کسب و کار الکترونیک

پیمایش پویایی بین هویت برند و بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) ویژه Gen Z یک سفر مداوم است. ایجاد تعادل مناسب بین پرورش برندی که با ارزش‌های این نسل طنین‌اندازی می‌کند و بهینه‌سازی برای تبدیل، یک چالش ظریف است. همانطور که به سال ۲۰۲۴ نگاه می کنیم، تکامل طراحی به طور خاص برای Gen Z به عنوان یک تمرکز اصلی برای مارک هایی که به دنبال موفقیت پایدار در چشم انداز کسب و کار الکترونیک همیشه در حال تحول هستند، ظاهر می شود.

۳. تعامل واقعی با مخاطبان: تأثیرگذاران خرد و وفاداری مشتری

با نزدیک‌تر شدن به سال ۲۰۲۴، تغییر در الزامات حفاظت از حریم خصوصی آنلاین آشکار می‌شود. قانون‌گذاران و همچنین بازیگران بزرگ در این فضا، سیگنال‌هایی را ارسال می‌کنند که داده‌های مشتریان دیگر به راحتی در دسترس نخواهد بود. اینجاست که مفاهیم کلیدی مانند تعامل واقعی، ریز اینفلوئنسرها و وفاداری مشتری وارد عمل می شوند. تعامل واقعی به معنای نگاه کردن به کیفیت به جای کمیت در معیارهای خود است.

نرخ کلیک شما باید بالاتر از یک آستانه خاص باشد، اما واقعاً به رشد نام برند یا تعامل مخاطبان شما کمک نمی کند.  تنها راه واقعی برای ایجاد ارتباط واقعی بین یک برند و مخاطبان آن، از طریق واسطه‌ها است. مزیت اصلی میکرو اینفلوئنسرها نسبت به انواع دیگر اینفلوئنسرها، و انواع دیگر بازاریابی D2C، این واقعیت است که اندازه آنها به آنها اجازه می دهد بیشتر بر روی مخاطبان خود تمرکز کنند، محتوای خود را سفارشی کنند و مکالمات معناداری را در مورد برند شما و شما برانگیزند.

۴. ایجاد جامعه و ارزش فراتر از فروش

برنامه‌های وفاداری با تأثیر جامعه یا برنامه‌هایی که مکالمات اجتماعی را ادغام می‌کنند و در کنار پایگاه مشتریان شما رشد می‌کنند، در نظر بگیرید. برندها باید بدانند که نیازهای بهترین مشتریانشان در طول زمان تغییر می کند. مشارکت دادن و پاداش دادن به مشتریان در مراحل مختلف زندگی، همسو با نیازهای در حال تغییر آنها، بسیار مهم است. برنامه‌های وفاداری آینده احتمالاً بر تغییرات اجتماعی و ایجاد جامعه واقعی بر مزایای معاملاتی صرف مانند کوپن تأکید می‌کنند. برندها می توانند با پاداش دادن به مشتریان برای درگیر شدن با محتوایشان، مانند بازدید از وبلاگ ها یا پورتال های اجتماعی، نوآوری کنند. این رویکرد، با تمرکز بر تعاملات معنی دار به جای فروش، آماده است تا علاقه سرمایه گذاری خطرپذیر را در برندهای فردا جلب کند.

همچنین بخوانید:  5 درس وفاداری از بازاریابی موفق فیلم باربی

۵. برنامه ریزی استراتژی بازاریابی ۲۰۲۴ خود بدون وابستگی به کوکی های شخص ثالث

با افزایش نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی، پلتفرم‌های فناوری مانند Google در چند سال گذشته کوکی‌های شخص ثالث را حذف کرده‌اند و کروم ردیابی را در آگوست ۲۰۲۴ خاموش کرد. کوکی‌های شخص ثالث توسط دامنه‌های شخص ثالث به غیر از وب سایتی که کاربر از آن بازدید می کند و از آنها برای ردیابی رفتار کاربر و جمع آوری داده ها برای تبلیغات هدفمند استفاده می شود.  در حالی که این ممکن است به عنوان یک مفهوم کمی ترسناک به نظر برسد، اما اگر استراتژی‌های خود را مدبرانه برنامه‌ریزی و تنظیم کنیم، می‌توانیم تأثیر این موضوع را بر کسب و کار شما به حداقل برسانیم.

سرمایه گذاری در بازاریابی حفظ و نگهداری شما منطقی تر خواهد بود. اینها مشتریانی هستند که اطلاعاتی در مورد آنها دارید و می توانید تجربیات بازاریابی کاملی برای آنها ایجاد کنید. چرا مشتریان برند شما را به جای دیگران انتخاب می کنند؟ زیرا شما یک جامعه و تجربه ای ساختید که آنها در هیچ جای دیگری نمی توانند به دست آورند. می‌توانید این کار را با برنامه‌های وفاداری قوی انجام دهید که باعث می‌شود مشتریان با هدیه‌ها و جوایز انحصاری احساس تجلیل کنند. مورد دیگر شخصی سازی با بنرهای هوشمند و سفرهای مبتنی بر علاقه بر اساس رفتار آنها است که به آنها یک ایمیل و پیامک سفارشی را تجربه می کند.

۶. یک برنامه تلفن همراه هر استراتژی حفظ را قوی تر و مشتریان را جذب میکند

برای سال ۲۰۲۴، برندها بر روی بهبود CX تمرکز کرده اند تا حفظ کنند. یکی از اهرم‌های گسترش دسترسی و تعامل، افزایش درآمد و تنوع بخشیدن به استراتژی‌های کسب، افزودن یک برنامه تلفن همراه به ترکیب بازاریابی شما است.  یک برنامه CX تلفن همراه شما را بالا می برد زیرا روان ترین راه برای خرید از طریق تلفن همراه و بهترین راه برای تعامل با مشتریان شما در جایی است که آنها هستند. یک برنامه تلفن همراه به حضور برند شما مشروعیت می‌بخشد و به شما کمک می‌کند با ویژگی‌هایی مانند اعلان‌های فشار نامحدود، بارگیری فوری صفحه، پرداخت با یک کلیک، املاک و مستغلات در تلفن مصرف‌کننده‌تان و موارد دیگر متمایز شوید، بنابراین مشتریان بیشتر خرید می‌کنند و بیشتر خرج می‌کنند.

کاربران برنامه ثابت کرده اند که طرفداران سرسخت تری هستند و نرخ تبدیل، درآمد هر جلسه و ارزش طول عمر بالاتری نسبت به وب موبایل و دسکتاپ دارند. بسیاری از برندهای هوشمند، اپلیکیشن موبایل را برای جامعه مشتریان VIP خود با تبدیل کردن آن به مرکز انحصاری برنامه ها و محتوا و به عنوان یک کانال ارتباطی ارزشمند برای به روز رسانی، تعیین می کنند. در نهایت مشتریان برنامه های تلفن همراه احساس خاصی می کنند، سرگردان نمی شوند، بیشتر خرج نمی کنند و برای همیشه می مانند. در نتیجه، برنامه تلفن همراه وفاداری و درآمد را برای بازرگانان تجارت الکترونیک به ارمغان می‌آورد زیرا مشتریانی را جذب می‌کند که بیشتر و بیشتر در برنامه خرج می‌کنند.

همچنین بخوانید:  6 روش برای مشتری مداری بیشتر

۷. از مزیت هوش مصنوعی استقبال کنید

هوش مصنوعی فقط یک روند زودگذر نیست. این به سرعت در حال تغییر گردش کار بازاریابی است و ما تازه شروع به استفاده از پتانسیل آن برای هدایت بازاریابی شخصی‌تر کرده‌ایم. به‌عنوان یک بازاریاب کسب و کار الکترونیک، باید از قدرت هوش مصنوعی استفاده کنید تا در چشم‌انداز دیجیتالی همیشه در حال تحول جلوتر بمانید.  تصور کنید که بر اساس رفتارهای فردی هر مشتری، پیام‌های متناسب با آن‌ها را تحویل دهید. این سطح از شخصی سازی یک رویا برای بازاریابان بوده است، اما اکنون هوش مصنوعی آن را به واقعیت تبدیل کرده است.

برای درک اطلاعات مشتری خود نیازی به تکیه بر دانشمندان داده ندارید. در عوض، راه‌حل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شما کمک کنند تا حجم وسیعی از داده‌های رفتاری را درک کنید، بنابراین می‌توانید تجربه مناسب را در زمان مناسب به مصرف‌کننده مناسب ارائه دهید. با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده، می‌توانید روندهای کلیدی را شناسایی کنید، مشتریان با ارزش بالا را شناسایی کنید یا تعیین کنید که خریدار چه زمانی خرید می‌کند. از آنجا، می‌توانید انگیزه‌های مناسب را ارسال کنید بر اساس داده‌های خود، و ROI خود را به حداکثر برسانید.

۹. افزایش ماندگاری با هزینه کمتر

برای مدت طولانی، برندها و بازاریابان با هزینه‌های پایین جذب مشتری و اقتصاد قوی، که در آن برندها بدون توجه به هزینه، بر رشد شدید تمرکز می‌کردند، حتی اگر بازده منفی بود، خراب شدند. در اینجا چیزی است که برندها انجام می دهند و در سال ۲۰۲۴ کارهای بیشتری را انجام خواهند داد:

  • تجزیه و تحلیل عمیق مشتریان خود با استفاده از هوش مصنوعی مولد، تجزیه و تحلیل RFM، تجزیه و تحلیل گروهی و غیره.
  • برندها با استفاده از ابزارها و تاکتیک‌هایی استراتژی خواهند داشت تا مشتریان را با آنها خرید کنند تا با رقبا. این می تواند شامل یک برنامه وفاداری، یک جامعه، منابع آموزشی انحصاری مانند دوره های آموزشی برای مشتریان، اعتبار فروشگاه در مقابل تخفیف، و اشتراک برند مشابه Amazon Prime باشد که مزایای بیشتری را ارائه می دهد. به طور خلاصه، همه این برنامه ها برای شناسایی و پیوند نزدیک مشتری با برند طراحی شده اند.
  • برندها ابزارهای بازاریابی را برای صرفه جویی در هزینه ها و ایجاد یک سفر همه جانبه و مداوم برای مشتریان یکپارچه خواهند کرد.
  • برندها تمرکز خود را از دسکتاپ به تجربه اول موبایل تغییر می دهند. ۵۶ درصد از کل ترافیک وب در سال ۲۰۲۳ از طریق موبایل می آید، که نسبت به ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۱ افزایش قابل توجهی داشته است. مشتریان موبایل را ترجیح می دهند، بنابراین ما نه تنها فروشگاه بلکه به طور کلی تجربه را بهینه سازی می کنیم.
  • برندها به دنبال راه‌هایی برای جایگزینی برخی از هزینه‌ها با ابزارهای هوش مصنوعی یا ابزارهایی هستند که می‌توانند همان عملکردها را انجام دهند، اما به ازای دلار.

۱۰.کسب و کار اجتماعی: در شبکه های اجتماعی بفروشید یا عقب بمانید

خریدهای درون‌برنامه‌ای در سال گذشته با افزایش شدیدی مانند TikTok و دیگر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی، سازندگان را به فروش بر روی پلتفرم‌های خود تشویق کردند. از آنجایی که مصرف‌کنندگان زمان کمتری دارند و همیشه به دنبال راحت‌ترین راه برای خرید کالا هستند، خریدهای درون‌برنامه‌ای به روشی محبوب‌تر برای سفارش تبدیل می‌شوند، زیرا حتی نیازی نیست که آنها برای خرید به وب‌سایت و برنامه دیگری تغییر مکان دهند.

از آنجایی که کاربران بیشتر از طریق اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود خرید می‌کنند، بسیار مهم است که این سرنخ‌ها به راحتی وارد وب‌سایت شما شوند و مواردی را که در رسانه‌های اجتماعی دیده‌اند پیدا کنند. ایجاد بخش‌هایی در سایت خود که به «همانطور که در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود» اختصاص داده شده است یا حتی فقط داشتن یک برچسب اجتماعی روی موارد نشان داده شده از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تبدیل در سایت شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

همچنین بخوانید:  راهبرد نوآوری ارزش مشتری

۱۱.  برندها برای افزایش درآمد در سال ۲۰۲۴ به داده های نظرسنجی پس از خرید متکی خواهند بود

هیچ راهی بهتر از این نیست که از مشتریان خود بپرسید که چه چیزی را باید بدانید. برندهایی که می دانند مشتریانشان از کجا می آیند، می توانند در نحوه خرج کردن دلارهای بازاریابی خود اطمینان بیشتری داشته باشند. فروشگاه های دارای PPS پول کمتری را برای به دست آوردن مشتریان جدید خرج می کنند. چرا؟ زیرا آنها درک می کنند که کدام تبلیغات در حال تبدیل شدن هستند و می توانند پول بیشتری را پشت سر تبلیغاتی که انجام می دهند صرف کنند.

داده‌های درون پلتفرم همیشه کل داستان را بیان نمی‌کنند، زیرا تبدیل‌ها اغلب به یک رویداد مرتبط با کلیک نسبت داده می‌شوند. نصب یک نظرسنجی پس از خرید به شما این امکان را می دهد که با اطمینان درک کنید که مشتریان شما از کجا آمده اند و به جای هدر دادن سکه برای پلتفرم های تبلیغاتی کمتر، پلتفرم های تبلیغاتی درآمدزا را دو برابر کنید.  برندها به ادغام و استفاده از داده‌های نظرسنجی پس از خرید ادامه خواهند داد، زیرا به آنها کمک می‌کند کارآمدتر هزینه کنند و هزینه‌های کارآمدتر برای افزایش درآمد در سال ۲۰۲۴ بهتر است.

جمع بندی

در سال ۲۰۲۴ با تسلط بر چشم انداز کسب و کار الکترونیک، اکنون زمان آن رسیده است که تغییرات لازم را شروع کنید .به طور خلاصه، در اینجا برخی از اهداف آورده شده است:

  • در برنامه وفاداری خود پاداش های معنادار و ارزشمندتری را معرفی کنید
  • ایجاد روابط قوی تر با میکرو اینفلوئنسرها
  • اولویت‌بندی تجربه اپلیکیشن موبایل
  • استقبال از فرصت هایی که هوش مصنوعی فراهم می کند
  • استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان بستری برای فروش

انتهای مطلب/ منبع