وفاداری بلندمدت و پایدار مشتریان، تحت تأثیر روابطی است که از لحظات اولیه شروع می‌شوند. برخلاف آنچه اغلب سازمان‌ها تصور می‌کنند، مشتریان تمام اطلاعات مهم محصول را از کمپین‌های مارکتینگ دریافت نمی‌کنند یا حتی به خاطر نمی‌سپارند. شما برای جذب مشتریان وفادار باید آن‌ها را درگیر محصولاتتان کنید، در غیر این صورت، خیلی زود مشتریان فعلی را نیز از دست می‌دهید. برای دستیابی به این هدف باید فرآیند پذیرش سازمانی را در دستور کار قرار دهید؛ یعنی رفتار مناسبی با مشتریان داشته باشید و آن‌ها را به سمت شرکتتان برگردانید و درنهایت نیز، آن‌ها را به مشتریان وفادار برندتان تبدیل کنید. در ادامه به تأثیرات برخورد اولیه با مشتریان می‌پردازیم؛

۱. استقبال گرم از مشتریان: مشتریان را مهمانان ویژه خود بدانید. در پُست‌های اختصاصی در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ شرکت، به مشتریان جدید و تازه‌وارد خوشامد بگویید. مطمئن شوید اولین پیام‌های شما، مشتریان را به ادامه رابطه با برند تشویق می‌کنند. حتی بهتر است ترتیبی دهید که مشتریان حس کنند مانند دوستان در گروهی مثل گروه فیس‌بوک حضور دارند.

۲. دریابید چه عواملی مشتریان را خوشحال می‌کند: با استفاده از نظرسنجی‌های مختلف، جریان پذیرش سازمانی خود را بهینه کنید. بهتر است نظرسنجی‌ها کوتاه و شیوا باشند؛ اما درعین‌حال مسائل مهم را پوشش دهند. برای نمونه، اینکه مشتریان در برابر تغییرات برند شما در طول زمان چه احساسی دارند و آن را چگونه ارزیابی می‌کنند.

۳. از صحبت بیش‌ازحد درباره محصولاتتان بپرهیزید: طبیعی است بخواهید دانش لازم درباره محصولات خود را به مشتریان انتقال دهید؛ ولی این مسئله نباید حالت پند و توصیه به خود بگیرد. به‌علاوه، بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند خودشان قابلیت‌های محصول را کشف کنند. پس به‌جای تلاش برای آموزش به مشتریان، عمل انتخاب را به خود آن‌ها واگذار و انتخاب‌های آن‌ها را تأیید کنید.

همچنین بخوانید:  باشگاه مشتریان برای چه کسب‌وکارهایی سودمند است؟

۴. نبض ارتباطات خود را در دست بگیرید: حتی بهترین پیام‌ها نیز اگر بیش‌ازحد یا به‌صورت نادرست تکرار شوند، تأثیر خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین، بهتر است پیش از جذب کامل مشتری، از ارسال پیام‌های تکراری خودداری کنید. تعداد ایمیل‌هایی که ارسال کرده‌اید و تعداد ایمیل‌هایی که مشتریان بازکرده‌اند، خطوط موضوع آزمایش‌شده و میزان کلیک‌های خود را با دقت بررسی کنید.

۵. مطمئن شوید مشتریان از توجه و اهمیت شما به خودشان آگاه‌اند: انرژی و زمان و منابع زیادی برای توسعه محصولتان صرف می‌کنید؛ بنابراین، نباید با نادیده گرفتن مشتریان همه زحمات خود را هدر دهید. از مشتریان بازخورد بگیرید و به حرف آن‌ها گوش دهید و مطمئن شوید آن‌ها نیز از توجه شما رضایت دارند.

انتهای مطلب/