امروزه بسیاری از شرکت‌های پیشرو در برنامه‌ریزی مارکتینگ خود تلاش می‌کنند تا مشتریان جدید جذب کنند، به بهترین شکل ممکن از آن‌ها نگهداری کرده و طی فرآیندی پیچیده ضمن افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان به تقویت برند خود بپردازند. با توجه به حجم بالای اطلاعات مشتریان بهترین روش برای اجرای برنامه وفاداری مشتریان، استفاده از اتوماسیون باشگاه مشتریان وفادار می‌باشد. نرم افزار باشگاه مشتریان وفادار در به قسمت مهمی از CRM اصلی کسب‌وکارتان تبدیل‌شده و به بهترین شکل ممکن به جذب، حفظ و ایجاد ارزش برای مشتریان خواهد پرداخت.

ایده راه اندازی باشگاه مشتریان وفادار از کجا آمد؟

به گزارش هورموند، ایده ایجاد باشگاه مشتریان نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا مطرح شد. خطوط هوایی آمریکا، پیشتاز راه اندازی باشگاه مشتریان بوده است، یعنی زمانی که برنامه‌های پرواز خود را راه اندازی کردند. ریشه‌های شکل‌گیری باشگاه مشتریان به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد؛ زمانی که دولت آمریکا با تصویب قانون مقررات زدایی خطوط هوایی موانع این بخش را که بر اساس قوانین فدرال به وجود آمده بود کاهش داد. در نتیجه این مقررات زدایی، رقابت افزایش یافت و شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند خدمات جدیدی را ارائه دهند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. در می ۱۹۸۱، خطوط هوایی آمریکایی از این مرحله فراتر رفتند و باشگاه‌های مشتریان را به وجود آورند که به مسافران اجازه می‌داد میزان مایل و مسافتی که با یک خطوط هوایی پرواز می‌کنند، را جمع‌آوری کرده و با بلیط هواپیما یا سایر مزایا مبادله کنند.

باشگاه مشتریان چیست و چرا راه اندازی آن منجر به افزایش فروش می‌شود؟

همچنین بخوانید:  تاثیرات مشارکت مشتری

باشگاه مشتریان از مجموعه‌ای از ابزارها تشکیل شده است که از طریق آن برای ایجاد وفاداری در مشتریان، مزایایی به گروهی از مشتریان شرکت اختصاص داده می‌شود. باشگاه مشتریان وفادار در اثر کنار هم گردآوردن مشتریان یک مجموعه و ثبت اطلاعات آن‌ها به وجود می‌آید. اطلاعات آن‌ها که در یک دیتابیس ثبت شده و می‌توان از این طریق برای مشتریان برنامه‌ریزی نمود. به‌عبارت‌دیگر باشگاه مشتریان پلتفرمی برای رفع نیازهای مشتریان، توجه ویژه به آن‌ها و مدیریت صحیح وفاداری و ارتباط با مشتریان است.

ایده باشگاه مشتریان وفادار، ابزاری نسبتاً جدید است که توسط برخی از کسب‌وکارها استفاده می‌شود و مشتریان فعلی و آینده‌نگر را باانگیزه‌های مشخصی برای پیوستن به این باشگاه تشویق می‌کند. این انگیزه‌ها و مزایا در قالب کوپن، محصولات رایگان، امتیازات ویژه در همکاری با شرکت‌های دیگر و ازاین‌دست موارد، ارائه می‌شوند. همچنین باشگاه مشتری، مشتریان را برای خرید از شرکت شما تشویق می‌کند.

چرا ایجاد باشگاه مشتریان برای کسب‌وکارتان سودمند خواهد بود؟

اگر نرخ بازگشت مشتریان را تحلیل کنیم، می‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم، چراکه طبق بررسی‌های متخصصین هزینه‌های جذب یک مشتری جدید حدود ۵ تا ۷ برابر بیشتر از هزینه‌های فروش محصولات به مشتریان موجود است. علاوه بر این احتمال خرید جدید مشتری فعلی ۶۰ درصد بیشتر از یک مشتری جدید است. باید توجه داست که این اطلاعات مربوط به کل مشتریان شرکت است و زمانی که در مورد اعضای باشگاه مشتریان صحبت می‌کنیم این آمار بهتر نیز خواهند شد. مطمئناً یک کسب‌وکار معمولی که موفق شده است ۵ درصد نرخ بازده مشتریانش را افزایش دهد، از افزایش ۹۵ درصدی در سود خود، که به‌واسطه ایجاد باشگاه مشتریان ایجادشده است، لذت خواهد برد.

همچنین بخوانید:  داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتریان

آیا هر کسب‌وکاری برای راه اندازی باشگاه مشتریان مناسب است؟

وقتی داده‌های به‌دست‌آمده را بررسی می‌کنیم، کاملاً واضح است که ایجاد باشگاه مشتریان برای بسیاری از کسب‌وکارها تلاشی مثبت و سودآور است، اما باید توجه داشت که برخی کسب‌وکارها که مشتریان آن‌ها به‌صورت نامنظم و نامتناوب خرید می‌کنند مانند شرکت‌های فعال درزمینهٔ بازسازی مسکن و وکلای دادگستری، ایده ایجاد باشگاه مشتریان برای آن‌ها مؤثر نبوده است!

انتهای مطلب/