هر شرکت موفقی همواره دغدغه ارائه خدمات مشتریان بهتر را به‌عنوان اصلی‌ترین چالش کسب‌وکار خود می‌داند. فن بی مدیرعامل بلنک لیبل پس از ۱۰ سال و ارائه خدمات به ده‌ها هزار نفر مشتری به‌صورت مستقیم و آنلاین، به بیان تجربیات موفق خود در حوزه خدمات مشتریان می‌پردازد؛

آزادی سهولت در کار را برای مشتریان فراهم کنید: شاید برداشتن گوشی تلفن و تماس گرفتن به یک فروشگاه و پرسیدن چند سؤال، کار سختی برای شما نباشد، اما برای عده زیادی از مردم این‌چنین نیست.‌ دلیل این مسئله چه درون‌گرا بودن آن‌ها و بی‌علاقگی به شروع مکالمه تلفنی باشد و چه‌کار در دفتر شلوغی که در آن نمی‌توان تماس شخصی گرفت یا برای گرفتن شماره به‌زحمت افتاد، مجبور شدن به تماس کاری برای بعضی‌ها اختلالی جدی است؛ اما داشتن یک پلفترم گفت‌وگوی برخط (چت آنلاین)، تمامی این موانع را به‌طور کامل برمی‌دارد. چت آنلاین این امکان را فراهم می‌کند تا پاسخ‌های سریع و درست را دقیقاً از منبع به مشتریان بدهید و این ابزارها شیوه ارزانی برای بهبود تجربه ارائه خدمات هستند.

اجتماعی شوید: تاکنون تقریباً هر شرکتی این نکته را دریافته است که برای رقابت باید در شبکه‌های اجتماعی حضورداشته باشد. بااین‌حال، این کار برای تعداد زیادی از آن‌ها صرفاً به معنی نوشتن اطلاعات‌پایه در فیس‌بوک و حفظ آن به‌عنوان یک صفحه‌ ایستا است. استفاده از صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی شرکت تنها به‌عنوان انبار اطلاعات، کاری اشتباه است و باید ماهیت اجتماعی و در دسترس عموم بودن آن‌ها را در نظر گرفت و با مشتریان به اشتراک گذاشته شوند. اگر به‌طور مرتب و دائم از خروجی‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان برای برقراری تعامل با مشتری‌ها استفاده نمی‌کنید، حداکثر استفاده را از این ابزارهای ارزشمند نمی‌برید. به‌عنوان‌مثال ظرف چند سال گذشته، توییتر ویژگی‌های فراوانی را عرضه کرده است که این فرایند را برای برندها کارآمدتر می‌سازد که ازجمله می‌توان به توانایی درخواست حساب‌های تأییدشده و تخصیص امکانات ویژه‌ای به برندها برای پشتیبانی از مشتریان اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  افزایش وفاداری مشتری با بازاریابی شخصی

روی طراحی وب واکنش گرا سرمایه‌گذاری کنید: هنوز هم برندهای بسیار زیادی وجود دارد که از صفحات وب رسپانسیو موبایل استفاده نمی‌کنند؛ اما تقریباً یک دهه می‌شود که مشتری‌هایشان در فضای تلفن‌های همراه زندگی می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند تجربه بسیار بهتری از گشت زدنشان در اینترنت داشته باشند. مرور وب‌سایت غیر واکنش گرایی که در آن افراد دائماً مجبور هستند برای خواندن مطالب یک صفحه آن را گرفته و مطالبش را بزرگ کنند، تجربه منفی ارائه خدمات برای بازدیدکنندگان است. بیشتر سازندگان وب‌سایت‌ها و راهکارهای تجارت الکترونیک با طراحی واکنش گرا و رسپانسیو ارتباطی جدایی‌ناپذیر خواهند داشت.

پایگاه دانش جامعی در وب‌سایتتان بسازید: خود خدمات‌دهی (Self-Service) مشتریان مسیر پیش روی حال و آینده است. چند سال پیش نتیجه پژوهش شرکت ZenDesk نشان داد که %۵۰ مشتری‌ها بر این باور هستند که داشتن راهی برای حل کردن مشکل محصولی که توسط خودشان آسیب‌دیده، مهم‌تر از رفتن به سراغ نمایندگی‌های پشتیبانی مشتریان است. به‌کارگیری یک درگاه خود خدمات‌دهی در وب‌سایت می‌تواند رضایت مشتری‌ها را افزایش داده و به خریداران کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری در کار با محصولشان داشته باشند که احتمال خرید مجدد آن‌ها را افزایش می‌دهد. روزهایی که سؤال‌های مرتبط به پشتیبانی محصول را با Gmail پاسخ می‌دادید، سپری‌شده است. امروزه مشتری‌ها انتظارات بیشتری از تجربه ارائه خدماتشان با گزینه‌های مختلفی ازجمله خودیاری، گفت‌وگوی برخط، ایمیل و تلفن دارند. خوشبختانه، مجبور نیستید همه را خودتان بسازید چراکه همین‌الان هم راه‌حل‌های بزرگی در اینترنت وجود دارد.

انتهای مطلب/