ممکن است این سؤال را از خود بپرسید “چه زمانی یک برنامه وفاداری راهاندازی کنیم؟” بیایید باهم به پاسخ نگاه کنیم.
اگر بخواهیم با روش ۵W1H به برنامههای وفاداری مشتری نزدیک شویم، میتوانیم به این سؤالات پاسخ دهیم که این برنامهها چیست، «برای چه کسی» هستند، «چرا» استفاده میشوند، «چگونه» اجرا میشوند؛ و “کجا ” آنها ابداعشدهاند. بااینحال، واقعاً نمیتوان به این سؤال که “چه زمانی ” آنها اجرا میشوند، یک پاسخ واحد داد. درواقع، میتوانید هر زمان که بخواهید شروع به اجرای آنها کنید.
در این مقاله به بررسی کارهای صنایع مختلف برای راهاندازی برنامههای وفاداری که زمان خاصی برای آنها وجود ندارد، خواهیم پرداخت.
سؤال در مورد زمان ایدئال برای شروع برنامههای وفاداری یکی از بزرگترین مسائل است. بدیهی است که برنامههای با تأخیر میتوانند یک نقص باشند، اما اقدام عجولانه قبل از تنظیم کافی نیز میتواند در درازمدت باعث آسیب شود. تصور عمومی در بازار این است که پس از ایجاد یک پایگاه مشتری خاص و افزایش حجم کسبوکار اقدام شود. از سوی دیگر، برخی از برندها ترجیح میدهند بهجای برنامههای وفاداری، بر استراتژیهای دیگری باهدف افزایش فروش تمرکز کنند.
حقیقت این است که هیچ زمان درست یا نادرستی برای راهاندازی یک برنامه وفاداری وجود ندارد. بسته به اینکه شرکت چه چیزی را هدف قرار میدهد، انجام حرکت سودمندتر خواهد بود. بهعنوانمثال، اگر سایت تجارت الکترونیک و سیستم POS مجازی خود را ایجاد کردهاید، بسیار مهم است که فوراً وفاداری مشتری را در نظر بگیرید.
حتماً هدف خود را مشخص کنید.
برنامه وفاداری شما باید چهار هدف اصلی داشته باشد:
۱. ارائه مزایا و ارزش به مشتریان وفادار
۲. تشویق سایر مشتریان به وفاداری
۳. افزایش سود
۴. جمعآوری دادههای بیشتر در مورد مشتریان و عادات خرج کردن آنها
همه موارد فوق اهدافی هستند که نمیخواهید آنها را متوقف کنید یا به بیان دقیقتر، اگر آنها را متوقف کنید نمیتوانید از آنها سود ببرید. وفاداری مشتری باید در کانون همه فرآیندهای شرکت شما باشد.
“زمان ایدئال برای اعلام برنامه وفاداری چه زمانی است؟“
همهچیز به این بستگی دارد که قصد دارید با برنامه وفاداری خود چهکاری انجام دهید و بهعنوان پاداش به مشتریان خود چه پیشنهادی میدهید. (هنگام ایجاد یک برنامه وفاداری از ابتدا، خوب است که از متخصصان پشتیبانی دریافت کنید.) نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد، انتقال برنامه وفاداری به کارکنان و تیمهای میدانی است. هرچه زودتر آن را اجرا کنید، با اطلاعرسانی به آنها در مورد نحوه عملکرد برنامه وفاداری و نوع پاداشهایی که مشتریان دریافت خواهند کرد، راحتتر میتوانید کارکنان خود را با آن سازگار کنید.
بعدازاینکه زمینه راهاندازی برای برنامه وفاداری خود را آماده کردید، دیگر نیازی به انتظار نیست زیرا هر ثانیه که میگذرد میتواند به معنای از دست دادن بالقوه فروش از آن نقطه به بعد باشد. اگر کارکنان شما برنامه را یاد گرفتهاند و برنامه قابلاجرا شده است، عدم اجرای آن بهمحض شروع فروش فیزیکی یا مجازی ممکن است باعث ضررهایی شود که شمارا متأسف کند. شما میتوانید یکفصل تعطیلات یا جشن را برای راهاندازی برنامه وفاداری خود انتخاب کنید زیرا مشتریان در آن زمانها بهشدت خرید میکنند.
راهاندازی برنامه وفاداری
قطعاً از کم شروع کنید و مطمئن شوید که هر معاملهای که پیشنهاد میکنید از قبل آزمایششده است. اگر فکر میکنید که راهاندازی برنامه وفاداری در اسرع وقت واقعاً ایده خوبی است، ممکن است اجازه دهید با افزایش فروش، دامنه برنامه وفاداری گسترش یابد.
بیایید یک مثال بزنیم. شما برنامه وفاداری را راهاندازی کردهاید و ۲۵ مشتری را برای دریافت پیشنهادهای ویژه در لیست پستی خود ثبت کردهاید. این اعضا ممکن است از این خدمات لذت ببرند. بااینحال، وقتی به ۵۰۰۰ عضو رسیدید، ممکن است متوجه شوید که نیازهای مشتری در حال تغییر است و مشتریان اکنون کوپنهای کد تخفیف را ترجیح میدهند.
این کاملاً به شما بستگی دارد که برنامه وفاداری را در مقیاس مناسب شروع کنید. سعی کنید چیزهایی را ارائه دهید که مشتریان شما واقعاً میخواهند و مطمئن شوید که آنها از شرکت در برنامه وفاداری لذت میبرند.
بهطور خلاصه، اهمیت برنامههای وفاداری در دنیای امروزی روزبهروز در حال افزایش است و اگر قبلاً تصمیم به اجرای برنامه وفاداری گرفتهاید، تعلیق آن بیفایده است. برنامهای ایجاد کنید که برای شرکت شما مناسب باشد و انتظارات مشتریانتان را برآورده کند. یک آگاهی وفاداری در سطح شرکت ایجاد کنید و کارکنان خود را متقاعد کنید که این برای شرکت چه معنایی دارد. مهمتر از همه، قبل از اجرای برنامه، مطمئن شوید که همهچیز بهدرستی کار میکند. یک برنامه وفاداری که بهدرستی کار نمیکند، بهجای وفاداری مشتری، منجر به از دست دادن مشتری میشود.
انتهای مطلب/