باشگاه مشتریان از مجموعه‌ای از ابزارها تشکیل شده است که از طریق آن برای ایجاد وفاداری در مشتریان، مزایایی به گروهی از مشتریان شرکت اختصاص داده می‌شود. باشگاه مشتریان لویالت در اثر کنار هم گردآوردن مشتریان یک مجموعه و ثبت اطلاعات آن‌ها به وجود می‌آید. اطلاعات آن‌ها که در یک دیتابیس ثبت شده و می‌توان از این طریق برای مشتریان برنامه‌ریزی نمود. به‌عبارت‌دیگر باشگاه مشتریان پلتفرمی برای رفع نیازهای مشتریان، توجه ویژه به آن‌ها و مدیریت صحیح وفاداری و ارتباط با مشتریان است. باشگاه مشتریان لویالت، ابزاری است که توسط برخی از کسب‌وکارها استفاده می‌شود و مشتریان فعلی و آینده‌نگر را باانگیزه‌های مشخصی برای پیوستن به این باشگاه تشویق می‌کند.

امروزه بسیاری از شرکت‌های پیشرو در برنامه‌ریزی بازاریابی خود تلاش می‌کنند تا مشتریان جدید جذب کنند، به بهترین شکل ممکن از آن‌ها نگهداری کرده و طی فرآیندی پیچیده ضمن افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان به تقویت برند خود بپردازند. با توجه به حجم بالای اطلاعات مشتریان بهترین روش برای اجرای برنامه وفاداری مشتریان، استفاده از اتوماسیون باشگاه مشتریان وفادار هست. نرم‌افزار باشگاه مشتریان لویالت در به قسمت مهمی از CRM اصلی کسب‌وکارتان تبدیل‌شده و به بهترین شکل ممکن به جذب، حفظ و ایجاد ارزش برای مشتریان خواهد پرداخت.

باشگاه مشتریان در اثر گردآوردن مشتریان یک مجموعه کنار هم و ثبت اطلاعات آن‌ها به وجود می‌آید. اطلاعات آن‌ها که در یک بانک اطلاعاتی ثبت شده و می‌توان برای آن‌ها برنامه‌ریزی مدون انجام داد. بستری برای رفع نیازهای مشتریان، توجه ویژه به آن‌ها و مدیریت صحیح ارتباط با مشتریان. ابزار نسبتاً جدیدی که توسط برخی از شرکت‌های تجاری استفاده می‌شود، مشتریان فعلی و آینده‌نگر را باانگیزه‌های ویژه‌ای برای پیوستن به این باشگاه تشویق می‌کنند.

همچنین بخوانید:  چگونه از پتانسیل مشتریان موجود استفاده کنیم؟

باشگاه مشتریان نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا مطرح شد. خطوط هوایی آمریکا، پیشتاز راه‌اندازی باشگاه مشتریان بوده است، یعنی زمانی که برنامه‌های پرواز خود را راه‌اندازی کردند. ریشه‌های شکل‌گیری باشگاه مشتریان به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد؛ زمانی که دولت آمریکا با تصویب قانون مقررات زدایی خطوط هوایی موانع این بخش را که بر اساس قوانین فدرال به وجود آمده بود کاهش داد. درنتیجه این مقررات زدایی، رقابت افزایش یافت و شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند خدمات جدیدی را ارائه دهند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. در می ۱۹۸۱، خطوط هوایی آمریکایی از این مرحله فراتر رفتند و باشگاه‌های مشتریان را به وجود آورند که به مسافران اجازه می‌داد میزان مایل و مسافتی که با یک خطوط هوایی پرواز می‌کنند را جمع‌آوری کرده و با بلیت هواپیما یا سایر مزایا مبادله کنند.

باشگاه مشتریان برای تأمین نیازها و ایجاد منافع بیشتر مشتریان در برندهای تجاری شکل می‌گیرد. گردآمدن مشتریان در یک تشکل ارزش مشتریان را بیشتر نموده و حس وفاداری آن‌ها را به مجموعه‌ها نیز بیشتر کند. معمولاً باشگاه مشتریان همراه با اجرای برنامه وفاداری خواهد بود. باشگاه مشتریان دارای ویژگی‌های مختلفی است ازجمله: ارتباط بر پایه گفتگو، ارزش‌گرا بر پایه ایجاد منافع مادی و غیرمادی که هدف آن ایجاد یک رابطه عاطفی بین مشتری و عرضه‌کننده خدمات/کالا است که البته با رفتار اعضاء شکل خواهد گرفت و کمک می‌کند به اینکه آن را از سایر موارد مشابه مانند باشگاه‌های تفریحی، تخفیفی، وفاداری و… متمایز نماید.

باشگاه‌های مشتریان هدفمند بوده و برنامه‌های منظم و پیوسته‌ای جهت مشتریان دارد. یکی از اهداف آن در جهت فروش بیشتر و کسب منافع برای دو طرف است. پس از جمع‌آوری اطلاعات مشتریان، باشگاه از سلایق، علاقه‌مندی و درخواست‌های آن‌ها اطلاع یافته و به‌وسیله آن آینده مجموعه‌های تجاری را ترسیم و بهینه می‌کند. تولیدات، خدمات و سایر فعالیت‌های هر مجموعه‌ای با استفاده از اطلاعاتی که از این بخش به دست می‌آید، می‌تواند توسعه‌یافته و در جهت رضایت مشتریان گام بردارد.

همچنین بخوانید:  تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار فرا رقابتی

معمولاً پس از ایجاد و گرد هم آمدن مشتریان در کنار هم باشگاه مشتریان پیش برنده اهداف برنامه وفاداری خواهد بود. به این مفهوم که اعضا ارزش‌های افزوده‌ای کسب می‌کنند که سایر مشتریان از آن‌ها بی‌بهره‌اند. البته می‌توان باشگاه مشتریان ایجاد کرد و برنامه وفاداری نداشت. این امر باعث تنزل یک باشگاه مشتریان در حد عضویت ساده می‌شود. یا اینکه برنامه وفاداری داشت ولی باشگاه مشتریان را ایجاد نکرد. ولی همیشه این دو مقوله می‌توانند در کنار هم بسیار موفق‌تر باشند. عملکردی که مرتبط با بخش مدیریت ارتباط با مشتری نیز شناخته می‌شود.

  • اولین گام در راه‌اندازی باشگاه مشتریان لویالت، جمع‌آوری اطلاعات اولیه و برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی باشگاه مشتریان هست.
  • گام دوم استفاده از یک سیستم ساده و اصولی استفاده کنید. به‌محض اینکه مشتری به حد مشخصی از خرید می‌رسد، ارزش‌ها و مزایایی را که توسط شما تعریف شده است، دریافت می‌کند.
  • همچنین در گام سوم می‌توانید با دیگر شرکت‌ها همکاری (Co-Branding) کنید. به مشتریان خود یک باشگاه مشترک را پیشنهاد دهید که به آن‌ها اجازه می‌دهد از مزایای دیگر کسب‌وکارها نیز بهره‌مند شوند.
  • گام چهارم آگاه‌سازی مشتریان از مزایا و ارزش‌های باشگاه مشتریان می‌باشد. آگاهی مشتریان از وجود باشگاه مشتریان وفادار و شناخت آن‌ها از ارزش‌ها و مزایایی که برایشان فراهم می‌کند، مبنایی برای موفقیت باشگاه مشتریان است.
  • گام پنجم تحلیل عادت‌های خرید مشتریان می‌باشد. یکی از مزایای مشخص باشگاه مشتریان لویالت، جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌های مرتبط با رفتارها و عادات خرید بهترین مشتریان در کنار سودآوری هست.

انتهای مطلب/