دراین مطلب به چند تکنیک بازاریابی کمهزینه، ولی مؤثر اشاره میکنیم که هم به گردش کار شما کمک میکند و هم به شما یاری میدهد که از سرمایه خود در تولید محصولات بیشتر، گسترش کسبوکار و توجه بیشتر به کارکنانتان استفاده کنید:
- به مشتریان خوب و وفادار خود جایزه بدهید. هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید چند برابر بیشتر از نگهداشتن یک مشتری قدیمی است. برنامه جایزه دادن به مشتری، یک گزینه بسیار خوب بازاریابی است. با این کار در آنها انگیزه به وجود آورید. این راه بسیار خوبی در نگهداری مشتریان است خصوصاً اینکه اگر به آنها همان چیزهایی را جایزه بدهید که میتوانند از شرکت شما تهیه کنند.
- بازاریابی مجازی یک روش بسیار خوب برای بازاریابی محصولات یک فروشگاه است. یک وبسایت درست کنید که مشتریان بتوانند از آن طریق نظرات خود را به شما منتقل کنند. یک روش برای ایجاد ارتباط، استفاده از وبلاگ، ایستگاه انتقال پیام و تالارهای گفتگو است.
- انجام تبلیغات را خودتان به عهده بگیرید. وقتی خودتان تبلیغ میکنید هزینهها کاهش مییابند اما این کار ممکن است وقتگیر باشد. مطمئن شوید که شیوهی بازاریابی شما با نیازهای بازاریابی فروشگاه که قبلاً در نظر داشتهاید، سازگاری دارد، سپس آن را اجرا کرده و پیگیری کنید. این تماسها و پیگیریهای اولیه بسیار مهم و حیاتی هستند و به موفق شدن شما در کار کمک میکند.
- تبلیغات دهانبهدهان بهترین شکل بازاریابی است. ایجاد تفکر مناسب در افراد بسیار حائز اهمیت است. این میتواند بهصورت به راه انداختن یک مسابقه یا یک رویداد باشد. مشتریان خود را برای دریافت این اطلاعات در اولویت قرار دهید؛ آنها در مورد شما به همه خواهند گفت. همچنین از مشتریان وفادار خود بخواهید از دوستان و آشنایان خود دعوت کنند تا برای تهیه مایحتاج خود به شما مراجعه کنند.
- روی بهترین مشتریان احتمالی خود تمرکز کنید. سعی کنید تعداد بیشتری از مشتریان جدید خود را شبیه به بهترین مشتریان کنونی خود کنید. مشتریان فعلی را تحلیل کنید و ببینید آنها در چه مواردی برای باهم اشتراک دارند و چرا این خصوصیات باعث شده است آنها را به بهترین مشتریان شما تبدیل سازد. پیام بازاریابی خود را به باسلیقه آنها اصلاح کنید. این باعث افزایش میزان فروش شده و به موفقیت شمارا در مورد مشتریان جدید خواهد انجامید.
- با یافتن شرکای دیگر از بین سایر کسبوکارها در برنامههای بازاریابی خود، میتوانید دامنه کار خود را وسعت ببخشید. درعینحال هزینه شما کاهش مییابد. میتوانید شرکای خود را از بین مشاغلی که انتخاب کنید که خدمات و محصولات جانبی و مکمل شمارا ارائه میدهند و فهرست مشتریان احتمالی خود را باهم ترکیب کرده و حتی در هزینههای تبلیغات باهم شریک شوید.
- درصدی از درآمد ناخالص خود را بهعنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین کنید. هرسال هدفهای خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یکبار آنها را ارزیابی و تنظیم کنید؛ و آنها را درجایی بهصورت مکتوب گردآوری کنید.
- نسبت به تحولاتی که شاید روی بازار هدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تأثیر بگذارد، هوشیار باشید.
- آگهیهای رقبای خود را گرداوری کنید و بامطالعه آنها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگیها و مزایای محصولات آنها به دست آورید.
- از مشتریان خود در این مورد که چرا شمارا انتخاب کردند، نظرخواهی کنید و خواستار توصیههایی برای بهبود کیفیت شوید و از مشتریان سابق خود بپرسید چرا شمارا رها کردند.
- مرتباً در پی یافتن بازار هدف تازه و مشتریان جدید باشید.
- در راستای توسعه محصول مرتباً محصولات و کالاهای جدید را عرضه کنید و به ارائه خدمات خود سرعت بیشتری ببخشید.
- در حوزه آموزش و مشاوره، با تیمهایی که از کارکنان، مشتریان، مشاوران و وکلای شما تشکیلشدهاند در خصوص بهبود ارائه خدمات خود، اتخاذ استراتژیهای جدید، وضعیت موجود بازار در مقاطع مختلف نظرخواهی کرده و با آنها مشورت کنید.
- در اوقات فراغت خود در حوزههای مرتبط باکار خود مطالعه کرده و در سمینارهای بازاریابی شرکت کنید. از پیوستن به انجمنهای صنفی یا سازمانهای مربوط به کار خود غافل نشوید.
- در صورت امکان گهگاهی به کشورهای مترقی سفری کنید و عملکرد کسبوکارهای مشابه را در آنجا مطالعه کنید.
- به طرق مختلف اعم از اعلام رویدادهای خاص داخلی، اهدای جوایز، درج آگهی، انتشار مقالات، انعکاس اخبار حرفهی خود و … با رسانهها ارتباط برقرار کنید.
- در مقاطع اوج فعالیت تجاری برای کسبوکارتان تبلیغ کنید.
- برای سایت اینترنتی خود، یک نشانی بهیادماندنی انتخاب کنید و آن را در تمامی ارتباطات بازرگانی قید کنید.
- به مشتریان سابق تلفن بزنید یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب کنید.
- از زمان پاسخگویی به سفارشها بکاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل کنید؛ حتی در ایام تعطیل گروهی را بهمنظور رسیدگی به سفارشات و ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.