مشتری، مهم‌ترین چیز در هر کسب‌وکاری است و بدون آن کسب‌وکار بی‌معنی است. اگر صاحبان کسب‌وکار از مشتریانشان راضی نباشند، از کسب‌وکارش لذت نخواهد برد و این موضوع نهایتاً روی بهره‌وری و محصول نهایی تولیدشده تأثیر می‌گذارد. کار کردن با چنین مشتری‌هایی احساس سوءاستفاده به صاحب کسب‌وکار می‌دهد. این افراد شمارا مانند عروسک تحت کنترل می‌گیرند و هر طور دلشان بخواهد رفتار می‌دهند. اگر شما صاحب کسب‌وکاری هستید بهتر است مشتری‌های خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید تا از کار خود لذت ببرید؛ اما چگونه می‌توان مشتری‌های بد را از مشتری‌های خوب تشخیص داد و از کار کردن با آن‌ها پرهیز نمود؟ در ادامه به بیان چهار نوع مشتری‌ می‌پردازیم که بهتر است با آن‌ها همراه نشوید؛

مشتریانی که بسیار مغرور و ازخودراضی هستند: شاید تابه‌حال با این مدل از مشتری‌ها برخورد کرده باشید. آن‌ها کسانی هستند که احساس می‌کنند همه‌چیز را می‌دانند و هیچ نصیحتی را از طرف شما یا دیگران قبول نمی‌کنند. آن‌ها به نظر خود بیش‌ازاندازه اهمیت می‌دهند و به همین دلیل کمک کردن به آن‌ها برای رسیدن به موفقیت آسان نیست. هر تلاشی که برای بازخورد دادن می‌کنید و نقدهای سازنده‌ای که می‌دهید به غرورشان آسیب می‌زند و حتی ممکن است حالت تدافعی پیدا کنند. چگونه می‌توان با شخصی که حاضر به شنیدن بازخورد و انتقادات سازنده نیست رابطه‌ی همکاری حرفه‌ای برقرار کرد؟ تلاش برای همکاری با این افراد نه‌تنها ارزشی ندارد بلکه باعث اتلاف وقت می‌شود.

مشتریانی که به شما و وقتتان احترام نمی‌گذارند: مشتری‌هایی که برای وقت دیگران ارزش قائل نیستند مانند مشتری‌های مغرور به هیچ‌کس جز خودشان توجه نمی‌کنند. درواقع آن‌ها فاقد احترام عمومی نسبت به افرادی هستند که با آن‌ها کار می‌کنند. آن‌ها همواره سعی دارند زمان و تلاشی که برای انجام یک پروژه کشیده شده است را نادیده بگیرند. خودشان هیچ توجهی به مهلت اتمام پروژه ندارند و وظایف خود را به‌روزهای آخر موکول می‌کنند و بابت این موضوع از شما شاکی هستند. یا از همه بدتر اینکه ناگهان نظرشان را عوض می‌کنند و مجبور هستید همه‌ی کارها را دوباره انجام دهید. هیچ شخصی لایق بی‌احترامی نیست اما بعضی مشتری‌ها در طول انجام پروژه رفتار خوشایندی با همکار خود ندارند. اینکه بابت انجام کار پول می‌گیرید به این معنا نیست که باید بی‌احترامی آن‌ها را بپذیرید. اجازه ندهید هیچ‌کس چنین رفتاری با شما داشته باشد. رفتارهای تبعیض‌آمیز جنسیتی نیز به‌هیچ‌عنوان پسندیده نیستند و در صورت مشاهده باید هرچه سریع‌تر همکاری خود را خاتمه دهید.

همچنین بخوانید:  اهمیت وفاداری مشتری چیست؟

مشتریانی که علایق و انگیزه‌های متفاوتی دارند: مشتری‌هایی که هیچ علاقه و احساسی به پروژه‌های خود نشان نمی‌دهند انواع دیگری از مشتری‌های ناسازگار هستند. آن‌ها امید و انگیزه‌ای به‌طرف مقابل نمی‌دهند و پروژه‌ی موردنظر هیچ اهمیتی برایشان ندارد. این افراد نه‌تنها بهترین امکانات را در اختیارتان قرار نمی‌دهند بلکه هیچ تلاشی برای موفقیت پروژه نمی‌کنند. درواقع می‌توان گفت کیفیت نهایی کار برایشان اهمیتی ندارد و بهترین خود را وارد عمل نمی‌کنند. درنهایت بعد از همکاری با چنین افرادی متوجه می‌شوید پروژه‌ای در سطح متوسط ارائه‌شده که نام شما روی آن است. مطمئناً هیچ آزادکار یا کارآفرینی نمی‌خواهد در این موقعیت قرار بگیرد و درنتیجه راضی می‌شود دستمزد خود را پایین آورد، کار را سریع‌ترین انجام دهد و شاید برخلاف میلش راضی شود پروژه را به نام آن‌ها تمام کند.

مشتری‌هایی که احساس ریاست می‌کنند: دنیا به هیچ دیکتاتور دیگری نیاز ندارد و مطمئناً هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد مشتری دیکتاتور داشته باشد. دیکتاتورها افرادی هستند که علاقه‌ی زیادی به کنترل کردن دیگران دارند و نه را به‌عنوان جواب قبول نمی‌کنند. کار کردن با چنین مشتری‌هایی این احساس را می‌دهد که هیچ مدیریتی روی کار خود ندارید و در قفس عقاید مشتری حبس شده‌اید. ازآنجایی‌که کنترل تمام حرکات با آن‌ها است درنتیجه اجازه نمی‌دهند تصمیم‌های خلاقانه بگیرید. آن‌ها هیچ ارزشی برای ایده‌های شما قائل نیستند و تجارب شمارا نادیده می‌گیرند.

انتهای مطلب/