تکنولوژی آیبیکن iBeacon در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل به سراسر جهان معرفی شد. این تکنولوژی با استفاده از تکنولوژی بی‌سیم بلوتوث هوشمند و وای فای، پیام‌هایی را بر اساس موقعیت مکانی افراد، به گوشی‌های هوشمند و تبلت ها ارسال می‌کند. تکنولوژی آیبیکن از زیرمجموعه‌های اینترنت اشیا است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد برندهای دنیا بر روی این تکنولوژی نوآورانه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. در این پست به نقش تکنولوژی آیبیکن در برنامه وفاداری باشگاه مشتریان خواهیم پرداخت؛

به گزارش باشگاه مشتریان لویالت، آیبیکن کاربردهای گسترده‌تری نسبت به NFC یا GPS دارد، این تکنولوژی در همه صنایع ازجمله صنعت خرده‌فروشی، بانکداری، هتل داری، غذا و رستوران‌داری، گردشگری، حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و… کاربردهای فراوان دارد. تصور کنید در خیابان مشغول راه رفتن هستید. در همین لحظه یک پیام اطلاع‌رسانی از یک فروشگاه خرده‌فروشی نزدیکتان دریافت می‌کنید: “سلام. به فروشگاه X خوش آمدید، به ازای هر خریدی که شما امروز انجام دهید، ۲۰% تخفیف خواهید گرفت.” چنین چیزی جالب نیست؟! شما به‌راحتی می‌توانید با قدم زدن در خیابان از تمام تخفیف‌ها، پیشنهادهای ویژه، قیمت‌ها و خیلی چیزهای دیگر فروشگاه‌های اطرافتان آگاه شوید.

بیکن‌ها به دلیل استفاده از بلوتوث هوشمند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در مقابل NFC و GPS مصرف باتری گوشی کمتری دارند. بیکن‌ها در فضای باز تا ۷۰ متر را پوشش می‌دهند و در فضای بسته تا ۳۰ متر؛ اما NFC در محدوده بسیار نزدیک و فاصله‌های خیلی کوتاه کار می‌کند. بیکن در فضای بسته و محیط‌های سرپوشیده به‌خوبی عمل می‌کند اما GPS فقط در مکان‌های باز قادر به موقعیت‌یابی است.

همچنین بخوانید:  مثال هایی از برنامه های ارجاع موفق

در گذشته ایجاد وفاداری به برند از طریق ارائه کارت‌های وفاداری، تمبر وفاداری و کوپن وفاداری صورت می‌گرفت. امروزه ظهور تکنولوژی‌های جدیدی همچون iBeacon به پیاده‌سازی بهتر برنامه‌های وفاداری کمک می‌کند. تکنولوژی آیبیکن راه‌حل بسیار مناسبی برای پیاده‌سازی برنامه وفاداری مشتریان است، در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم؛

سهولت استفاده: به‌کارگیری و پیاده‌سازی تکنولوژی آیبیکن برای کسب‌وکارها بسیار راحت است و دیگر نیازی به کارت‌های وفاداری، تمبرهای وفاداری سنتی و کوپن‌های تخفیف نیست. برنامه‌های وفاداری را می‌توان به‌طور مستقیم به گوشی‌های هوشمند مشتریان مرتبط نمود و تمام اطلاعات را از طریق گوشی‌های هوشمند آن‌ها دریافت کرد. از طریق آیبیکن می‌توان، رفتار خرید مشتریان را به‌راحتی موردبررسی قرارداد و تمبر وفاداری را مستقیماً به گوشی هوشمند مشتریان ارسال نمود.

کمک به جمع‌آوری اطلاعات باارزش: با استفاده از تکنولوژی آیبیکن می‌توان داده‌های زیادی از مشتریان به دست آورد. این داده‌ها بر اساس نیازها، ترجیحات و علایق مشتریان هست. برخی از معیارهای کلیدی وفاداری مشتریان عبارت‌اند از تعداد بازدید هر مشتری از فروشگاه، تعداد دفعات خرید از فروشگاه، مدت‌زمان حضور هر مشتری در داخل فروشگاه و…. این معیارهای کلیدی از طریق بیکن‌های نصب‌شده در فروشگاه قابل‌تشخیص می‌باشند.

کارآمد و مؤثر: تکنولوژی آیبیکن در میان راهکارهای تبلیغاتی و ایجاد وفاداری در مشتریان، کمترین هزینه را دارد درحالی‌که بسیار مؤثر است. آمارها نشان می‌دهد که میزان موفقیت به‌کارگیری این تکنولوژی جهت پیاده‌سازی برنامه‌های وفاداری، به‌مراتب بیشتر از راهکارهای وفاداری سنتی هست.

هدف قرارداد مشتریان بالقوه: یک محتوای خوب طراحی‌شده، شخصی‌سازی‌شده و جذاب برای ترغیب مشتریان بالقوه و افراد اطراف فروشگاه به خرید بسیار مؤثر است. همچنین می‌توان برای تشویق افراد به خرید می‌توان از پیشنهادهای ویژه استفاده کرد و پیام‌های تخفیفی و شگفت‌انگیز را به گوشی‌های هوشمند آن‌ها ارسال نمود.

همچنین بخوانید:  9 روش برای ابتکار عمل در خدمات مشتری

انتهای مطلب/