طراحی پرسونای مشتریان به شما کمک می‌کند خریداران و خریداران بالقوه را بهتر بشناسید. بنابراین راحت‌تر می‌توانید محتوا، پیام‌رسانی، توسعه محصول و خدمات‌ را متناسب با نیازها، رفتار و دغدغه‌های گروه‌های مختلف ارائه دهید. ممکن است شما بدانید که خریداران هدف نیازمند چه خدماتی هستند اما دقیقاً نمی‌دانید چه نیازها و علائقی دارند؟ خریداران ایده آل شما بیشتر چه سابقه‌ای دارند؟

برای اینکه بفهمید کدام خصوصیات بهترین مشتریان را مشخص می‌کند باید جزئیات هر پرسونا را برای کسب‌وکارتان مشخص کنید. می‌توانید بهترین پرسونای مشتریان را بر اساس تحقیقات بازار و دانشی که از مشتری‌های واقعی‌ به دست می‌آورید، بسازید.

می‌توان با استفاده از تحقیق، پیمایش و مصاحبه با مخاطبان هدف‌، پرسونای مشتریان را ایجاد کرد. مخاطبان هدف می‌توانند ترکیبی از مشتری‌ها، مشتری‌های بالقوه و افرادی خارج از فهرست مخاطبان‌ باشند که با جامعه‌ی هدفتان هماهنگ هستند. در ادامه برخی روش‌های عملی برای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز برای ایجاد پرسونا را بیان می‌کنیم:

  • پایگاه داده‌ی مخاطبانتان را بررسی کنید تا ببینید مشتری‌ها چگونه محتوای شما را پیدا و مصرف می‌کنند.
  • هر زمان در وب‌سایت خود فرمی قرار دادید که باید به دست مشتری تکمیل شود، حتماً مواردی را بگنجانید که اطلاعات مهمی درباره‌ی پرسونا در اختیار شما قرار دهند. برای مثال، اگر پرسوناهای شما با توجه به‌اندازه شرکتشان طبقه‌بندی می‌شوند، در فرم‌ها از مشتریان درباره‌ی اندازه‌ی شرکتشان بپرسید.
  • به بازخوردهای تیم فروش‌ توجه کنید چراکه آن‌ها با افراد زیادی ارتباط دارند. چه مواردی درباره‌ی مشتری‌های مختلف وجود دارد که می‌توان به تمامی مشتریان تعمیم داد؟
  • با مشتری‌ها و مشتری‌های بالقوه مصاحبه‌ی حضوری یا تلفنی داشته باشید تا متوجه شوید چه چیزی در محصول یا خدمات شما برای آن‌ها جذاب است. این یکی از مهم‌ترین گام‌هاست که باید به‌طور مفصل به آن بپردازید.
همچنین بخوانید:  نسخه جدید باشگاه مشتریان آروند

انتهای مطلب/