جذب مشتری جدید یکی از استراتژیهای قدیمی و مشترک در هر کسبوکار است. آنها در ابتدای هر برنامهریزی برای توسعه، روشهای تبلیغات و بازاریابی را برای پیدا کردن مشتریان و خریداران جدید مدنظر قرار میدهند؛ اما اگر همه آن چیزی که برای رشد کسبوکار نیاز است در شرکت وجود داشته باشد، آیا دلیلی برای جذب مشتری جدید وجود دارد؟
بر اساس پژوهش انجامشده هزینه جذب مشتری جدید پنج برابر حفظ مشتریهای قبلی است. از همین آمار ساده میتوان نتیجه گرفت که نگهداشت مشتری، پتانسیل رشد بیشتری برای هر کسبوکاری دارد. جذب مشتریان جدید نباید بهطور کامل از چشمانداز بازاریابی شما حذف شوند. درواقع تلاش برای وفادار کردن مشتریان فعلی، بهنوعی بازاریابی برای جذب مشتریان جدید نیز هست؛ چراکه مردم عادت دارند محصولات خوب و با کیفت را به هم معرفی و یکدیگر را به خرید آنها تشویق کنند. در این پست به چگونگی استفاده از پتانسیل مشتریان موجود خواهیم پرداخت؛
جذب مشتری یک نبرد دشوار: برای اینکه فردی را قانع کنیم محصول یا خدمات ما را خریداری کند، راه سختی پیش رو داریم. آنها ابتدا باید فلسفه و هدف شرکت ما را درک و به آن اعتماد کنند. در درجه بعدی باید محصول را بهخوبی به آنها معرفی و برای آن تبلیغ کنیم. پسازاین مراحل، تنها ۵ تا ۲۰ درصد احتمال دارد که مشتری جدید به خریدار ما تبدیل شود. همه مراحل گفتهشده نیازمند هزینه هستند و در صورت جواب نگرفتن، خسارت زیادی به ما تحمیل خواهند کرد؛ اما فروش به مشتریان قبلی و خریداران وفادار، بهمراتب آسانتر است. آنها فلسفه و فرهنگ شرکت را درک کردهاند. طبق آمار، احتمال خرید محصول جدید توسط آنها ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
نیازهای مشتریان فعلی: با تمرکز روی جذب مشتری جدید، فرصت برای حل مشکلات دیگر مشتریان قبلی از بین میرود. شما تمام زمان خود را صرف افرادی خواهید کرد که وجود ندارند و درعینحال، افرادی را که به شما اعتماد کردهاند، با نیازهایشان تنها خواهید گذاشت. با برآورده نکردن نیازهای مشتریان قبلی، وفاداری آنها را از دست خواهید داد. این در حالی است که اگر آنها به این نتیجه برسند که کسبوکار شما به فکرشان است، بهصورت داوطلبانه برای آن تبلیغ خواهند کرد و بدین ترتیب با هزینهای پایین، بازاریاب خواهید داشت.
ابزار پردازش داده: استفاده از دادههای آماری یکی از مفیدترین راههای حفظ مشتری است. شما با مطالعه رفتار مشتریان، نیازهای پیشین آنها، دلایلشان برای خرید محصولتان و همچنین نیازهای برطرف نشده، میتوانید محصولات و خدمات جدید را بهمنظور بهبود تجربه آنها توسعه دهید. راه اصلی جمعآوری این دادهها، گرفتن بازخورد و نظرسنجی از مشتریان است. با پیدا کردن نیازهای برطرف نشده، میتوانید با همکاری شرکتهایی با اهداف مشابه، محصولاتی اشتراکی تولید کنید و مشتریان را بیشازپیش راضی نگه دارید. نکته دیگر این است که از مشتریان در مورد تجربه استفاده از محصولات بپرسید