برنامه وفاداری مشتری جهت پاداش دادن به مشتریانی طراحی‌شده که در فاصله‌های کوتاه و در اندازه‌های قابل‌توجه خرید می‌کنند. برنامه وفاداری مشتری در روند ایجاد وفاداری بلندمدت نسبت به شرکت همراه با ارزش مادام‌العمر بالا برای مشتری و همچنین ایجاد فرصت‌های فروش چند محصول مازاد بر خرید مشتری مؤثر است. خطوط هوایی، هتل‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده کارت‌های اعتباری در ایجاد برنامه‌های مکرر پیشگام بوده‌اند و اکنون این‌گونه برنامه‌ها در بسیاری صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارت باشگاه هواداری را که برای اقلام مشخص، تخفیف در نظر گرفته به مشتریان پیشنهاد می‌کنند.

به‌طورمعمول نخستین شرکتی که برنامه وفاداری مشتری پشت سر هم در یک صنعت را رواج می‌دهد، بیشترین سود را به دست می‌آورد، خصوصاً اگر شرکت‌های رقیب در واکنش به این‌گونه فعالیت‌ها سرعت لازم را نداشته باشند. پس از واکنش نشان دادن رقبا، ممکن است به تمام شرکت‌هایی که از برنامه‌های مکرر استفاده می‌کنند فشار مالی سنگینی وارد شود، اما برخی شرکت‌ها در مدیریت این شرایط بسیار مؤثر و خلاقانه عمل می‌کنند. برخی برنامه‌های مکرر، جایزه‌ها را به‌گونه‌ای تهیه می‌کند که مشتری را گرفتار کرده و در صورت تغییر عقیده دادن، هزینه‌های قابل‌ملاحظه‌ای را برای او به وجود می‌آورد. برنامه‌های کاربردی همچنین ایجادکننده حمایت روان‌شناختی و احساس خاص و سرآمد بودن در مشتری است که برای او بسیار ارزشمند است.

می‌توان برای کسانی که خدماتی را استفاده می‌کنند، کالایی را می‌خرند، به گروه مشابهی محدود هستند و یا مایل‌اند وجه کمی بپردازند برنامه‌های عضویت در باشگاه مشتریان را آزاد کرد. گرچه باشگاه‌های آزاد در ایجاد باشگاه داده‌ها یا جلب نظر مشتریان از شرکت‌های رقیب به‌خوبی عمل می‌کنند، اما باشگاه‌هایی با عضویت محدود در ایجاد وفاداری بلندمدت در مشتری بسیار قدرتمندتر هستند. پرداخت وجه و شرایط عضویت باعث می‌شود کسانی که علایق زودگذری نسبت به محصولات شرکت دارند از عضویت چشم‌پوشی کنند. این باشگاه‌ها مشتریانی را جذب و حفظ می‌کنند که سهم عمده‌ای از فعالیت‌های تجاری شرکت به عهده آن‌هاست. شرکت اپل باشگاه بسیار موفقی دارد.

همچنین بخوانید:  5 مرحله برای ایجاد برنامه وفاداری مشتری

شرکت اپل در برنامه وفاداری مشتری خود دارندگان رایانه‌های اپل را تشویق کرد که گروه‌های کاربران بومی محصولات شرکت اپل را تشکیل دهند. در سال ۲۰۰۹، هفت‌صد گروه با گستره‌ی کمتر از سی عضو تا بیش از هزار عضو به وجود آمد. این گروه‌ها برای دارندگان محصولات اپل فرصت‌هایی را فراهم کرد تا درباره رایانه‌های خود چیزهای بیشتری بیاموزند، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و برای خرید محصولات تخفیف بگیرند. آن‌ها از فعالیت‌ها و رویدادهای خاص حمایت کردند و خدمات‌رسانی اجتماعی را انجام دادند. بازدید از پایگاه اینترنتی شرکت اپل در یافتن نزدیک‌ترین گروه کاربری به مشتری کمک می‌کند.

منبع