بازاریابی وفاداری (Loyalty Marketing) استراتژی خود را بر بازگشت مشتریان جاری کسب‌وکار قرار می‌دهد. مشتری جاری نه به معنای مشتری موجود یا بالقوه، بلکه به معنای مشتری است که همین‌الان در محل کسب‌وکار مشغول خرید یا بازدید است، چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی. بازاریابی وفاداری با انتخاب مشتریان جاری به‌عنوان جامعه هدف خود، بازگردان مجدد این مشتریان را هدف قرار می‌دهد. بازاریابی وفاداری اشاره به ایجاد نوعی اعتماد در بین مشتریان دائمی، به‌واسطهٔ تخصیص پاداش به آن‌ها در ازای انجام تجارت مستمر با یک شرکت است.

برنامه‌های وفاداری مشتریان ازجمله استراتژی‌های مارکتینگ است که به دنبال تشویق مشتریان جهت ادامه خرید از یک فروشگاه یا برند خاص می‌باشند. در حقیقت در این برنامه‌ها تلاش می‌شود تا علاوه بر جلب رضایت مشتریان، ارتباط بلندمدتی با آن‌ها برقرار شود تا به افزایش تعداد معاملات، سود بیشتری به دست آید. برنامه‌های وفاداری در صنعت خرده‌فروشی نیز بسیار کاربرد دارد. معمولاً کارت‌های وفاداری (و یا استفاده از یوزر آی دی) توسط فروشگاه‌ها و مراکز خرید به مشتریان داده می‌شود.

وفاداری (Loyalty) واژه‌ای قدیمی است که از گذشته برای توصیف پایبندی و صمیمیت قلبی نسبت به کشور، جنبش یا شخص به‌خصوص مورداستفاده قرار می‌گرفته است. اخیراً در کتب اقتصادی از این واژه برای بیان تمایل مشتری به ادامه کسب‌وکار و هواداری از موسسه‌ای به‌خصوص در طول زمان استفاده می‌شود که به‌صورت خرید و استفاده دائمی و ترجیحاً انحصاری کالاها و خدمات آن موسسه و توصیه داوطلبانه خرید محصولات آن به دوستان و آشنایان بروز می‌کند.

دلیل انتخاب مشتریان جاری در بازاریابی وفاداری، دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر به این مشتریان است. به همین دلیل در این نوع بازاریابی با انتخاب یک برنامه وفاداری مناسب می‌توان با کمترین هزینه، بیشترین اثربخشی را بدست آورد. به‌عبارت‌دیگر احتمال بازگشت یک مشتری جاری تحت تأثیر بازاریابی وفاداری، بسیار بیشتر از احتمال ورود یک مشتری بالفعل یا بالقوه به کسب‌وکار در اثر سایر روش‌های بازاریابی هست. هشتاد درصد از تمام فعالیت‌های تجاری بسیاری از شرکت‌ها را تجارت با بیست درصد از مشتریان پایه و دائمی آن‌ها تشکیل می‌دهد.

همچنین بخوانید:  نقش نارضایتی مشتری در کسب و کار

البته نباید این‌گونه برداشت کرد که در بازاریابی وفاداری هیچ طرح و نقشه‌ای برای بازگرداندن مشتریان قبلی یا جذب مشتریان جدید وجود ندارد، بلکه در بازاریابی وفاداری با تعریف پیشنهادها و هدایای جذاب برای مشتریان وفادار، نه‌تنها جذب مشتریان جدید بسیار راحت‌تر اتفاق می‌افتد، بلکه مشتریان وفادار حاصل از این نوع بازاریابی به‌عنوان مروج و مبلغ کسب‌وکار نقش بسیار پررنگی را در بازاریابی دهان‌به‌دهان بازی می‌کنند.

صنایع گردشگری یکی از توسعه‌دهندگان اصلی برنامه‌های وفاداری بوده‌اند و کماکان به استفاده از چنین برنامه‌هایی به مشتریان خود ادامه می‌دهند. مؤسسات مالی و اعتباری که کارت‌های اعتباری ارائه می‌دهند نیز به‌وفور از برنامه‌های مشوق و پاداش‌هایی در ازای هر خرید مشتریان در راستای بالا بردن میزان وفاداری آنان استفاده می‌کنند.

انتهای مطلب/