نرم افزار باشگاه مشتریان لویالت چیست؟
در فضای رقابتی امروز برای رشد یک کسب و کار می بایست حفظ و افزایش مشتریان در کنار افزایش تعاملات مالی با مشتریان کنونی صورت پذیرد. نرم افزار باشگاه مشتریان وفادار شامل مجموعه ای از فعالیت ها و ابزارهایی است که هدفشان ایجاد رضایت و وفاداری در مشتری در کنار افزایش تعاملات دوطرفه با کسب و کار می باشد.
با توجه به وجود مشتری به عنوان لازمه هر کسب و کار، تقریبا تمام کسب و کارهای موفق، از ابزارهای نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده می کنند. باید توجه داشت که امروزه بیش از هر زمان دیگری موفقیت کسب و کار با استاندارد سازی و سیستمی کردن کسب و کار گره خورده است و بقای کسب و کارها بدون استفاده از این ابزارها با تردید جدی مواجه خواهد بود.
از متداول ترین کسب و کارهایی که تا به امروز به صورت سفارشی سازی شده از نرم افزار باشگاه مشتریان وفادار استفاده کرده اند میتوان به: بانک ها و موسسات مالی، شرکت های هواپیمایی و گردشگری، موسسات آموزشی، مراکز خرید و تجاری، شرکت های تولیدی، فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های خرده فروشی، شرکت های خودروسازی، رستوران ها و … اشاره نمود.
ایده راه اندازی باشگاه مشتریان از کجا آمد؟
ایده ایجاد باشگاه مشتریان نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا مطرح شد. خطوط هوایی آمریکا، پیشتاز راه اندازی باشگاه مشتریان بوده است، یعنی زمانی که برنامههای پرواز خود را راه اندازی کردند. ریشههای شکلگیری باشگاه مشتریان به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمیگردد؛ زمانی که دولت آمریکا با تصویب قانون مقررات زدایی خطوط هوایی موانع این بخش را که بر اساس قوانین فدرال به وجود آمده بود کاهش داد. در نتیجه این مقررات زدایی، رقابت افزایش یافت و شرکتهای هواپیمایی تلاش کردند خدمات جدیدی را ارائه دهند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. در می ۱۹۸۱، خطوط هوایی آمریکایی از این مرحله فراتر رفتند و باشگاههای مشتریان را به وجود آورند که به مسافران اجازه میداد میزان مایل و مسافتی که با یک خطوط هوایی پرواز میکنند، را جمعآوری کرده و با بلیط هواپیما یا سایر مزایا مبادله کنند.
آیا هر کسبوکاری برای راه اندازی باشگاه مشتریان مناسب است؟
وقتی دادههای بهدستآمده را بررسی میکنیم، کاملاً واضح است که ایجاد باشگاه مشتریان برای بسیاری از کسبوکارها تلاشی مثبت و سودآور است، اما باید توجه داشت که برخی کسبوکارها که مشتریان آنها بهصورت نامنظم و نامتناوب خرید میکنند مانند شرکتهای فعال درزمینهٔ بازسازی مسکن و وکلای دادگستری، ایده ایجاد باشگاه مشتریان برای آنها مؤثر نبوده است!
تدوین برنامه وفاداری مشتری
برنامه وفاداری مشتری جهت پاداش دادن به مشتریانی طراحیشده که در فاصلههای کوتاه و در اندازههای قابلتوجه خرید میکنند. برنامه وفاداری مشتری در روند ایجاد وفاداری بلندمدت نسبت به شرکت همراه با ارزش مادامالعمر بالا برای مشتری و همچنین ایجاد فرصتهای فروش چند محصول مازاد بر خرید مشتری مؤثر است. خطوط هوایی، هتلها و شرکتهای ارائهکننده کارتهای اعتباری در ایجاد برنامههای مکرر پیشگام بودهاند و اکنون اینگونه برنامهها در بسیاری صنایع دیگر نیز استفاده میشود. اکثر فروشگاههای زنجیرهای کارت باشگاه هواداری را که برای اقلام مشخص، تخفیف در نظر گرفته به مشتریان پیشنهاد میکنند.
بهطورمعمول نخستین شرکتی که برنامه وفاداری مشتری پشت سر هم در یک صنعت را رواج میدهد، بیشترین سود را به دست میآورد، خصوصاً اگر شرکتهای رقیب در واکنش به اینگونه فعالیتها سرعت لازم را نداشته باشند. پس از واکنش نشان دادن رقبا، ممکن است به تمام شرکتهایی که از برنامههای مکرر استفاده میکنند فشار مالی سنگینی وارد شود، اما برخی شرکتها در مدیریت این شرایط بسیار مؤثر و خلاقانه عمل میکنند. برخی برنامههای مکرر، جایزهها را بهگونهای تهیه میکند که مشتری را گرفتار کرده و در صورت تغییر عقیده دادن، هزینههای قابلملاحظهای را برای او به وجود میآورد. برنامههای کاربردی همچنین ایجادکننده حمایت روانشناختی و احساس خاص و سرآمد بودن در مشتری است که برای او بسیار ارزشمند است.
نرم افزار باشگاه مشتریان لویالت چیست؟
امروزه بسیاری از شرکتهای پیشرو در برنامهریزی بازاریابی خود تلاش میکنند تا مشتریان جدید جذب کنند، به بهترین شکل ممکن از آنها نگهداری کرده و طی فرآیندی پیچیده ضمن افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان به تقویت برند خود بپردازند. با توجه به حجم بالای اطلاعات مشتریان بهترین روش برای اجرای برنامه وفاداری مشتریان، استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان وفادار میباشد. نرم افزار باشگاه مشتریان وفادار به قسمت مهمی از CRM اصلی کسبوکارتان تبدیلشده و به بهترین شکل ممکن به جذب، حفظ و ایجاد ارزش برای مشتریان خواهد پرداخت.
چرا راه اندازی باشگاه مشتریان موجب افزایش فروش میشود؟
باشگاه مشتریان از مجموعهای از ابزارها تشکیل شده است که از طریق آن برای ایجاد وفاداری در مشتریان، مزایایی به گروهی از مشتریان شرکت اختصاص داده میشود. باشگاه مشتریان وفادار در اثر کنار هم گردآوردن مشتریان یک مجموعه و ثبت اطلاعات آنها به وجود میآید. اطلاعات آنها که در یک دیتابیس ثبت شده و میتوان از این طریق برای مشتریان برنامهریزی نمود. بهعبارتدیگر باشگاه مشتریان پلتفرمی برای رفع نیازهای مشتریان، توجه ویژه به آنها و مدیریت صحیح وفاداری و ارتباط با مشتریان است.
ایده باشگاه مشتریان لویالت، ابزاری نسبتاً جدید است که توسط برخی از کسبوکارها استفاده میشود و مشتریان فعلی و آیندهنگر را باانگیزههای مشخصی برای پیوستن به این باشگاه تشویق میکند. این انگیزهها و مزایا در قالب کوپن، محصولات رایگان، امتیازات ویژه در همکاری با شرکتهای دیگر و ازایندست موارد، ارائه میشوند. همچنین باشگاه مشتری، مشتریان را برای خرید از شرکت شما تشویق میکند.
راه اندازی باشگاه مشتریان وفادار
اولین گام در راه اندازی باشگاه مشتریان لویالت، جمعآوری اطلاعات اولیه و برنامهریزی برای پیادهسازی باشگاه مشتریان میباشد. اولین کاری که باید انجام دهید، جمعآوری دادهها درباره عادتهای خرید مشتریان فعلی خود است. اولین گام مشخص کردن ۲۰ درصد سودآورترین مشتریان است که طبق آمار، ۸۰٪ از سود شما را تشکیل میدهند. اگر در کسبوکارتان از سیستم CRM استفاده میکنید، کار آسانی در پیش خواهید داشت. پسازاینکه پروفایلی از مشتریان موردعلاقه خود را ایجاد کردید، باید یک برنامه مناسب برای نیازهای آنها ایجاد کنید. بهتر است از یک سیستم ساده و اصولی استفاده کنید. بهمحض اینکه مشتری به حد مشخصی از خرید میرسد، ارزشها و مزایایی را که توسط شما تعریف شده است، دریافت میکند. هرچه سیستم سادهتر و درک آن راحتتر باشد، عملکرد بهتری در پی خواهد داشت. شما باید توجه زیادی به آنچه مشتری در ازای وفاداری به کسبوکار شما کسب میکنند، داشته باشید. باشگاه مشتریانی که ارزش واقعی را به مشتریان ارائه نمیدهد، نمیتواند مشتریان را به سمت خود جذب کرده و موجب وفاداری آنها شوند.
هنوز سوالی باقی مانده است؟!
برای کسب اطلاع بیشتر از نحوه پیاده سازی و چگونگی کارکرد اتوماسیون و همچنین نسخه آزمایشی قبل از خرید، فرم مربوطه را تکمیل نمایید. در اولین فرصت متخصصین ما با شما تماس خواهند گرفت.