تقریباً هر پلتفرم رسانه‌ای به شما اجازه می‌دهد که زندگی خود را به‌طور دیجیتال تغییر داده و بخش از آن را به‌صورت یکپارچه به اشتراک بگذارید. این در حالی است که رسانه‌های اجتماعی در دنیای کسب‌وکار به ابزاری قدرتمند برای توسعه نام تجاری و مراقبت از مشتری تبدیل شده‌اند. درواقع این‌یک راه آسان برای ارتباط با مشتریان و مارکتینگ خلاقانه محصولات یا خدمات است. در حال حاضر ۶۳ درصد از افراد از طریق رسانه‌های اجتماعی محصولات برند موردنظر خود را مرتباً بررسی و در مقابل ۴۶ درصد از افراد تنها در هنگام خرید آنلاین از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید شرکت‌ها شروع به جمع‌آوری این آمار و نقش رسانه‌های اجتماعی در زندگی مشتریان خود می‌کنند.در حال حاضر ۷۸ درصد از شرکت‌ها بر اساس برخی گزارش‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که تیم‌هایی را صرفاً به‌منظور فعالیت در رسانه‌های اجتماعی اختصاص داده‌اند؛ اگرچه رسانه‌های اجتماعی ابزاری مناسب برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی هستند اما می‌توانند بیشتر ازآنچه تصور کنید و برای سایر موضوعات مورداستفاده قرار گیرند؛ در ادامه به برخی کاربردهای دیگر این رسانه‌ها می‌پردازیم.

خدمات مشتری: درحالی‌که کانال‌های پشتیبانی سنتی، مشتری را در پس یک تعامل پنهان قرار می‌دهند که تنها راه ارتباطی با آن‌ها، یک ایمیل یا شماره تلفن همراه است اما پشتیبانی رسانه‌های اجتماعی یک نگاه واقعی به زندگی مشتریان دارد و می‌تواند به‌عنوان یک ابزار خدماتی فوق‌العاده‌ای عمل کند که درنهایت شفافیت و وضوح را برای مشتریان به ارمغان آورد. این گزینه بسیار کارآمد است و در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها از توییتر به‌عنوان یک ابزار پشتیبانی و ارتباط با مشتری استفاده می‌کنند. درواقع شما می‌توانید هزاران فالوئر را تنها با یک توئیت آموزش دهید و از سوی دیگر تعداد ایمیل‌ها، تماس‌ها و چت‌ها را کاهش دهید. این موضوع به‌خصوص در زمان قطع خدمات، معرفی و انتشار محصول جدید یا هر زمان که تقاضای بالا را انتظار دارید، بسیار مفید است؛ این کانال‌ها بازخوردهای ارزشمندی را نیز ایجاد می‌کنند که البته به‌احتمال‌زیاد این بازخورد مثبت نسبت به مارکتینگ منجر به فروش بیشتر می‌شود.

مشارکت مشتری: هنگامی‌که شما اغلب در حیطه موضوعات موردعلاقه مشتریان خود حضورداشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید بر روی برنامه بعدی یا خرید آن‌ها تأثیر بگذارید. از طریق رسانه‌های اجتماعی به مخاطبان خود جایزه بدهید؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید مسابقات متعددی را برگزار و برای آن‌ها انگیزه ایجاد کنید. با انجام این کار شما می‌توانید برای مدتی هرچند کوتاه خوراک خبری مخاطبان خود را به دست آورید و توجه سایر مخاطبان را به خود جلب کنید؛ در حالت ایده آل، شما درواقع کسب‌وکار تکراری را تشویق خواهید کرد که بر پایه مشتریان وفادار رشد می‌کند. افزایش مشارکت به معنای افزایش احتمالی مشتری است؛ شما می‌توانید از طریق انجام معاملات منحصربه‌فرد، محتوای مفید یا پیام‌های واقعی و متفکرانه مخاطبان بیشتری را جذب کنید که البته از این طریق شانس ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین می‌توانید با دعوت از فالوئرهای خود به مکالمه، بحث آن‌ها را به صفحه خود یا در کنار یک پست خاص هدایت کنید؛ این موضوع ارتباطی با کسب‌وکار یا خدمات شما ندارد و صرفاً چیزی است که مربوط به صنعت شما می‌شود و یک ارتباط با نام تجاری شما ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید:  استفاده از تبدیل‌های خرد در ارتباط با مشتریان

توسعه محصول: شما نباید نقش رسانه‌های اجتماعی در مارکتینگ محصول را فراموش کنید و همواره به این موضوع توجه داشته باشید که تفسیر کاربران می‌تواند نقاط قوت و ضعف شرکت‌ها را به‌خوبی بیان کند. بهترین کار این است که به آنچه مردم می‌گویند، گوش کنید و درنهایت بهترین بازخورد را به نقشه راه کسب‌وکار خود اضافه کنید. اطمینان داشته باشید که مشتریان تأثیر آن‌ها را درک می‌کنند و احتمالاً انتقادات سازنده‌تری را ارائه می‌دهند؛ به‌علاوه، چه راهی بهتر از این برای بهبود محصولات خود و ایجاد ایده‌های جدید که مخاطبان هدف شما واقعاً به دنبال آن‌ها هستند را سراغ دارید؟ طول عمر یک محصول یا سرویس نیز می‌تواند با ترسیم محتوای قدیمی‌تر گسترش یابد؛ برای مثال اگر پستی را در مورد یک محصول جدید منتشر کردید بهتر است نسخه قدیمی‌تر آن را نیز ضمیمه کنید یا هنگامی‌که دوباره اخبار قدیمی را همراه با محتوای جدید به اشتراک می‌گذارید، به‌راحتی می‌توانید علاقه‌مندی‌های خود را احیا کنید و علاوه بر این کاربرانی که مطلب موردنظر را ازدست‌داده‌ بودند به‌راحتی می‌توانند آن را مشاهده کنند.

تجارت الکترونیک: به عصر سفارش آنلاین خوش‌آمدید؛ این کار قطعاً راحت‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر از مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها یا برقراری تماس تلفنی است. به‌ویژه در حال حاضر که اکثر خرده‌فروشان آنلاین گزینه‌های رایگان و سریع ارسال محموله را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. بر اساس آمارهای موجود از سال ۲۰۱۵ حدود ۶۹ درصد از بزرگ‌سالان به‌صورت ماهانه و ۳۳ درصد به‌صورت هفتگی، خریدهای خود را به شکل آنلاین انجام می‌دهند؛ اگر شما فقط محصولات خود را در محل نمایشگاه خود به فروش برسانید، قطعاً محدودیت مشتریان خود را به میزان قابل‌توجهی بیشتر کرده‌اید اما از سوی دیگر سفارش آنلاین و تلفن‌ همراه محدودیت‌های جغرافیایی که بازار شمارا به‌خوبی حذف می‌کند.

همچنین بخوانید:  مشتریانی که بهتر است با آنها کار نکنید!

حال شاید این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که چگونه می‌توان از رسانه‌های اجتماعی به‌منظور فروش آنلاین استفاده کرد؟ پاسخ واضح است؛ اولین نکته اشتراک‌گذاری است. هنگامی‌که شما به‌صورت آنلاین محصولات خود را به فروش می‌رسانید، می‌توانید تخفیف‌هایی را برای خریدارانی که دوستان و آشنایان خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی با محصول یا خدمات شما آشنا می‌کنند و آن‌ها را به اشتراک بگذارند، ارائه دهید. به‌عنوان‌مثال به مشتریان خود اعلام کنید که اگر تعداد X نفر از دوستان خود را برای خرید محصولات یکسان از شما معرفی کنند، خرید N ام آن‌ها رایگان است. دوم اینکه، می‌توان از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین استفاده کرد. صفحات فیس‌بوک می‌توانند به‌عنوان فروشگاه‌های آنلاین خدمت کنند؛ به‌عنوان‌مثال Pinterest اولین ابزار تجاری آنلاین است که بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند. این تازه شروع ماجرا است و شما گزینه‌های متعددی را پیشِ رو دارید.

منابع انسانی: کسب‌وکارها تنها محدود به تبلیغات و گفتارهای لفظی برای پیدا کردن بهترین کارکنان نیستند بلکه می‌توانند به‌منظور استخدام افراد مستعد از طریق رسانه‌های اجتماعی اقدام کنند؛ به‌عنوان‌مثال سایت‌هایی مانند لینکداین به آن‌ها اجازه می‌دهند تا فرصت‌های شغلی خود را در سراسر سایت به اشتراک بگذارند و بهترین کاندیدها را بررسی کنند. عنصر اجتماعی یک لایه کاملاً جدید را به روند مصاحبه سنتی اضافه می‌کند؛ شما می‌توانید قبل از مصاحبه با کاندیدهای خود ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتری را درباره مهارت‌های آن‌ها و بسیاری موارد دیگر به دست آورید. این شفافیت مدرن، بسیار دور از فرآیند استخدام قدیمی است و از سوی دیگر درواقع یک دنیای کاملاً جدید برای جویندگان کار است؛ شما می‌توانید برای پست‌های منتشرشده در لینکداین با توجه به سطح مهارت‌های خود درخواست استخدام را ارائه دهید و حتی ببینید که چگونه بسیاری از درخواست‌ها تأییدشده‌اند.

همچنین بخوانید:  5 مرحله برای ایجاد برنامه وفاداری مشتری

شبکه‌سازی: این روزها بیش از گذشته می‌توان به ارزش شبکه‌سازی در رسانه‌های اجتماعی پی برد. برقراری ارتباط با افراد حرفه‌ای و داشتن ارتباطات مؤثر و بسیار شخصی که در عین شکوفایی و رشد، ماندگار نیز باشد به‌هیچ‌وجه آسان نیست؛ اما شما می‌توانید از مشخصات فردی و محتوایی که آن‌ها به‌طور منظم منتشر می‌کنند، بسیار صحبت کنید. شبکه لینکداین ‌یکی از گزینه‌های موجود برای این منظور است اما توییتر نیز یک ابزار شبکه باورنکردنی است. شما می‌توانید بسیار ساده خود را معرفی کرده و مکالماتتان را شروع کنید یا با استفاده از توئیت کردن به دیگر کاربران، به بحث‌های فعالانه بپیوندید. در توییتر کاربران به‌طور معمول شناخت کاملی از یکدیگر ندارند و فعال‌ترین آن‌ها اغلب به‌صورت روزانه با افرادی که هرگز با یکدیگر روبرو نشده‌اند، تعامل دارند.

کلام آخر؛ این بسیار آسان است که ببینید چه آینده‌ای ممکن است در انتظار شبکه‌های اجتماعی باشد. مطابق بازمان پیش بروید و آخرین گرایش‌های صنعت خود را بشناسید و به آن‌ها بپیوندید و به‌منظور شروع قدرتمندانه‌تر پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید. درباره آنچه مشتریان درباره برندهای رقیب می‌گویند تحقیق کنید و اجازه دهید از استراتژی شما مطلع شوند. بهتر است از اشتباهات سایر شرکت‌ها پند بگیرید و از آن‌ها برای ساخت و بهبود شرایط خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید اگر از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی به‌صورت کامل استفاده کنید، این رسانه‌ها می‌توانند موفقیت را به‌صورت خلاقانه و با صرف هزینه‌ای اندک برای کسب‌وکار شما به ارمغان آورند.

انتهای مطلب/