دنیای کسب‌وکار پویاتر و رقابتی‌تر از هر زمان دیگری شده و علاوه براین، جهانی‌شدن افزایش سرعت تغییرات محیط و شدت رقابت در فضای کسب‌وکارها را با خود به همراه داشته است؛ بنابراین، حتی اقدامات محلی نیز نیازمند تفکر در مقیاس جهانی هستند. در این شرایط، ارزش واقعی یک شرکت، دیگر در درون کالا و خدمات ارائه‌شده توسط آن نیست، بلکه باید آن را در ذهن مشتریان بالقوه و بالفعل بازار هدف خود جستجو نماید؛ زیرا مشتریان باید دلایل منطقی برای خرید محصولات داشته باشند باید نگاهی نو به وفاداری به برند داشت.

به گزارش باشگاه مشتریان وفادار، بدیهی است در این محیط پرتلاطم، مشتریان به یک راهنمای کلیدی برای تشخیص تمایز محصولات و خدمات عرضه‌کنندگان مختلف چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی نیاز دارند و برند به‌عنوان چکیده‌ای از هویت، اصالت، ویژگی و تفاوت بهترین راهنما برای مشتریان امروزی است. برندی که می‌تواند شامل حروفی از نام آن شرکت و … باشد و یا تصویر از نوعی محصول و یا حتی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فرهنگ جامعه‌ای باشد. حال سؤالی که طرح می‌شود این است که چگونه مشتریان به برند وفادار می‌شوند؟

بیشتر ما چه از دید خریدار و یا فروشنده، کم‌وبیش با واژه‌ی برند آشنا هستیم و یک تعریف لفظی هم در ذهنمان برایش ترسیم نموده‌ایم و می‌دانیم برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت ترکیبی از همه این‌ها که باهدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده به کار گرفته می‌شود.

وفاداری به برند

همان‌طور که در روزمره به افرادی لقب وفادار می‌دهیم و تعریفی برای وفادار بودن انسان‌ها برای خودمان ترسیم کردیم از دید مدیریتی هم وفاداری به برند بسیار نزدیک است به تعریف روزمره زندگی‌مان از وفاداری. با توجه به این موضوع کسی را می‌توان به یک برند وفادار دانست که در خریدهای متعدد خود در یک دسته محصول خاص، یک برند را به برندهای مشابه ترجیح می‌دهد؛ و در اولویت خرید خود قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:  نقش نارضایتی مشتری در کسب و کار

و برای موفقیت کالا یا خدمت یک سازمان این مشتریان وفادار بسیار باارزش و سودمند هستند، چون حتی در صورت نداشتن قصد خرید با تبلیغ دهان‌به‌دهانی که انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین بازاریابان آن محصول یا خدمت محسوب می‌شوند. حال که با تعریف برند و وفاداری به برند پرداختیم، در ادامه به بررسی ۲ مورد از مسائلی که باعث ایجاد وفاداری مشتریان نسبت به برندها می‌شود می‌پردازیم.

کیفیت درک شده از برند

منظور از کیفیت درک شده درجه و میزانی است که مشتری در ذهن خود با بررسی شاخص‌هایی از قبیل ظرافت و زیبایی، جذابیت، کیفیت خوب محصولات، کیفیت خوب ترکیبات به‌کاررفته در محصولات، کیفیت خوب ساخت، بی‌عیب بودن محصول، بادوام بودن، قابل‌اتکا و اطمینان بودن عملکرد برند، رفتار کارکنان و کیفیت خدمت‌رسانی موردسنجش قرار می‌دهد و نزد خودش امتیازی به برندی که استفاده کرده است می‌دهد؛ که این تحلیل یکی از مؤثرترین عامل مهم در ایجاد وفاداری مشتری نسبت به برند محصولات ما و یا رقبا می‌شود.

رضایت مشتری از برند

همان احساس مثبتی است که در هر فرد پس از استفاده از کالا و یا دریافت خدمتی در آن ایجاد می‌شود، اگر کالا یا خدمت دریافت شده از سوی مشتری، نیازها و انتظارات او را برآورده سازد، در او احساس رضایت و خشنودی می‌کند و درصورتی‌که سطح خدمت و کالا پایین‌تر از سطح انتظارات مشتری باشد، این امر به نارضایتی مشتری منجر خواهد شد. حال باید از خود به‌عنوان یک ارائه‌کننده کالا و یا خدمت بپرسیم چه عواملی هستند که باعث ایجاد حس خشنودی و رضایت مشتری می‌شود که از برندی که ارائه می‌کنیم رضایت داشته باشد و در پی برطرف کردن عوامل مخرب که باعث ایجاد نارضایتی مشتری می‌شود بپردازیم. با همراه بودن ما در مقالات بعدی به پاسخ بسیاری از سؤالاتتان در مورد برند خواهید رسید.

همچنین بخوانید:  مفهوم اومنی چنل

انتهای مطلب/