۱. انتخاب نام مناسب برنامه: اولین قدم به سمت اجرای برنامه وفاداری موفق، انتخاب نامی خلاقانه و مناسب است. نام برنامه باید کنجکاوی مخاطبان را برانگیزد و آن‌ها را به مشارکت علاقه‌مند کند و درعین‌حال، با نام برنامه‌های مشابه برگزارشده سایر شرکت‌ها متفاوت باشد. دقت کنید نام برنامه نباید صرفاً به تخفیف یا پاداش اشاره کند؛ بلکه باید مشتریان را هیجان‌زده و ترغیب کند؛ عبارتی هوشمندانه و منحصربه‌فرد که مزایای خاص مشتریان را نادیده نمی‌گیرد؛ اما به همین بخش نیز محدود نمی‌شود و مشتریان را به دنبال خود می‌کشد.

۲. معنای عمیق‌تری ارائه دهید: بسیاری از مشتریان به برنامه‌های وفاداری بدبین هستند. برخی از آن‌ها نیز این برنامه‌ها را فقط بخشی از تلاش زیرکانه شرکت‌ها برای کسب درآمد بیشتر می‌دانند. حتی اگر هدف شما از راه‌اندازی برنامه وفاداری افزایش درآمدزایی باشد که در اصل این هدف نهایی همه کسب‌وکارها است، معنای بیشتری در برنامه‌های خود به مشتریان باید عرضه کنید. به‌عنوان‌مثال، بر ارزش‌های مشترک متمرکز شوید و آن‌ها را به هیجان آورید. به این نکته توجه کنید مشتریان به دنبال «دلیل» برگزاری برنامه وفاداری شما هستند؛ پس روی این بخش بیشتر کار کنید.

۳. به انواع اقدامات مشتریان پاداش بدهید: باید به مشتریان نشان دهید صرفاً به دنبال پول آن‌ها نیستید و بهترین راه برای اثبات این امر، پاداش دادن به سایر اقدامات مشتریان است. به‌عنوان‌مثال، مشتریان ویدئوهای تبلیغاتی آموزشی محصولات شما را نگاه می‌کنند، با اپلیکیشن شما روی موبایل خود در تعامل‌اند، محتوای شما را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند یا مشترک وبلاگ شما می‌شوند. همه این اقدامات نشانه‌هایی از ارتباط مشتریان با برند شما هستند؛ بنابراین، می‌توانید برای هرکدام از آن‌ها پاداش جداگانه‌ای در نظر بگیرید. این دقیقاً همان چیزی است که ۷۵ درصد از کاربران شرکت‌کننده در برنامه‌های وفاداری برندها می‌خواهند.

همچنین بخوانید:  شش مرحله وفاداری مشتری

۴. پاداش‌های متنوعی به مشتریان پیشنهاد دهید: راه دیگری که بیش از تخفیف‌های رایج از آن استقبال می‌شود، این است که برای مشتریان وفادار ارزش بیشتری بیافرینید. به‌عنوان‌مثال، مشتریانی را در نظر بگیرید که تا سقف مشخصی خرید می‌کنند یا کوپن‌ها و کارت‌های وفاداری بیشتری جمع‌آوری می‌کنند. بلیت شرکت در رویدادها و جشنواره‌ها، اشتراک یک‌ساله خدمات، محصولات جانبی اضافه و نظیر آن، گزینه‌های مناسبی برای پاداش‌دهی محسوب می‌شوند.

۵. برای امتیازات مشتریان ارزش واقعی ایجاد کنید: اگر می‌خواهید مشتریان برای شرکت در برنامه‌های وفاداری تلاش بیشتری کنند، باید به‌گونه‌ای هوشمندانه برای امتیازات آن‌ها ارزش ایجاد کنید. درست مانند بازاریابی Inbound اگر از مشتریان خود انتظار بیشتری دارید، باید به‌طور متقابل ارزش بیشتری به آن‌ها ارائه کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر جوایز نقدی را به‌عنوان بخشی از برنامه وفاداری برند خود در نظر بگیرید، باید این ارزش پولی را در امتیازات مشتریان به تصویر بکشید؛ به‌طوری‌که مشتریان متوجه شوند با ادامه خرید از شما به چه مزایایی دست پیدا می‌کنند. مثال مناسب برای پاداش نقدی، کارت‌های اعتباری یا کارت‌های هدیه‌ای است که مشتریان می‌توانند در فروشگاه‌های خاص با آن‌ها خرید کنند.

۶. مزایای غیر پولی پیرامون ارزش‌های مشتریان برنامه‌ریزی کنید: مشتریان برای ارزش‌های خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. تحقیقات نشان می‌دهد دوسوم مشتریان ترجیح می‌دهند از برندهایی خرید کنند که به لحاظ سیاسی و اجتماعی با آن‌ها هم‌سو هستند؛ بنابراین، باید مطمئن شوید ارزش‌های مشتریان را به‌عنوان بخشی از برنامه وفاداری به نمایش درمی‌آورید. اولین شعار برند تامز (TOMS) را به یاد بیاورید: «به ازای هر جفت کفشی که می‌خرید، یک جفت کفش به کودکان نیازمند اهدا می‌شود». در مراحل بعد، تامز با آگاهی از اینکه مشتریان به تأمین منابع کشورهای درحال‌توسعه اهمیت می‌دهند، گام دیگری روبه‌جلو برداشت. این برند با فراهم کردن راه‌های خیریه دیگری نظیر کمک به حیوانات و بهداشت و سلامت مادران و دسترسی به آب پاک و مراقبت‌های چشم‌پزشکی برای افراد نیازمند، مشتریان خود را درزمینهٔ انتخاب راه دلخواه خود هیجان‌زده کرد.

همچنین بخوانید:  افزایش وفاداری به برند از طریق همدلی

۷. فرصت‌های متنوع و مختلفی برای ثبت‌نام مشتریان در نظر بگیرید: زمانی که برنامه وفاداری مشتریان برند خود را راه‌اندازی کردید، باید مطمئن شوید مخاطبان در هر زمان که بخواهند، به‌راحتی به این برنامه دسترسی خواهند داشت. اگر مشتریان هدف از فروشگاه اینترنتی شما خرید می‌کنند، در کنار قیمت محصول، سقف امتیازات موردنیاز برای بهره بردن از جوایز را نیز عنوان کنید. مثال دیگر، برخی از خطوط هواپیمایی است که به مشتریان خود اعلام می‌کند در صورت استفاده از کارت‌های اعتباری این شرکت در پرواز بعدی تا ۳ هزار مایل میهمان محسوب می‌شوند. دیگر راه‌های موجود برای ارتقای این برنامه ارائه برنامه در شبکه‌های اجتماعی و اضافه کردن اعلان‌های فوری است که به مشتریان اجازه می‌دهد به‌محض تکمیل یک فعالیت، از امتیازهای دریافتی خود باخبر شود.

۸. پاداش‌های متقاعدکننده بیشتری در فهرست خود قرار دهید: به این موضوع فکر کنید: «همیشه دو پاداش، بهتر از یک پاداش است». برنامه پاداش‌دهی «برندسازی مشارکتی با مشتریان» راهی فوق‌العاده است که برند شما را در سطحی بالاتر و مؤثرتر، در معرض دید مشتریان بالقوه و جدید قرار می‌دهد و ارزش بیشتری هم به مشتریان وفادار ارائه می‌کند. گاهی اوقات برندها، به مشتریان وفادارشان اجازه می‌دهند به‌طور رایگان از محصولات شرکت‌های شریک آن‌ها استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، شرکت تی‌موبایل (T-Mobile) به مشتریان وفادارش اشتراک نتفلیکس (Netflix) هدیه می‌دهد.

۹. استفاده از گیمیفیکیشن: اکثر مردم بازی و رقابت را دوست دارند و این فرصتی برای شما است تا با بهره‌گیری از روحیه برنده، تعامل و ارتباط مشتریان را با برند خود افزایش دهید. این روزها بسیاری از برندهای مشهور برنامه‌های وفاداری خود را با بازی‌سازی ترکیب می‌کنند تا تعاملات ارزشمند کاربران را در اپلیکیشن یا وب‌سایت یا هر مرکز خریدی تقویت کنند. به‌علاوه، نکته مثبت گیمیفیکیشن این است که به‌راحتی می‌توانید امتیازات کاربران را ترجمه کنید.

همچنین بخوانید:  مفهوم مدیریت ارتباط با مشتریان

 انتهای مطلب/