در بازارهای تجاری، فشار زیاد جهت بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت‌های مهم فروشنده و خریدار وجود دارد. در جریان روابط، انواع مختلف روابط، اتصال‌دهنده‌های مختلفی را در روابط مورد تأکید قرار می‌دهند.

پیونددهنده ارتباط: شیوه انجام کسب‌وکار و چگونگی ارتباط خریدار-فروشنده با یکدیگر. به‌عبارت‌دیگر، پیونددهنده رابطه نشان‌دهنده رفتارها و انتظارات طرفین در ارتباط موجود میان خریدار- فروشنده است. پیونددهنده ها عبارت‌اند از: تبادل اطلاعات، پیوندهای عملیاتی، تعهدات قانونی، هنجارهای مشترک، توافقات ویژه ارتباط.

تبادل اطلاعات: تبادل اطلاعات دربرگیرنده این انتظارات است که برای سودرسانی به طرفین، بایستی تقسیم آزادانه اطلاعات صورت بگیرد به‌عبارت‌دیگر، خریدار- فروشنده مصمم‌اند که اطلاعات مهم، حتی اطلاعات اقتصادی از قبیل طرح‌های توسعه محصول یا اطلاعات مربوط به هزینه‌ها را تقسیم کنند. تقسیم بیشتر اطلاعات می‌تواند منجر به بهبود کیفیت محصول و افزایش سرعت توسعه محصول شود؛ اما درعین‌حال امکان دارد فرصتی را برای رفتار فرصت طلبانه یکی از طرفین ایجاد کند. تبادل آزادانه اطلاعات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مبادله مبتنی بر همکاری است.

روابط عملیاتی: عبارت است از میزانی که سیستم‌ها، رویه‌ها و امور جاری شرکت‌ها به تجهیزات یکدیگر مرتبط اند. چنین روابطی، مبنایی برای انجام سفارش یا تحویل به‌موقع فراهم می‌آورد. مبنایی که هوندا بر اساس آن هرروز از عرضه‌کنندگانی در ماریس ویل، تجهیزات تولید کارخانه اوهایواش را دریافت می‌کند. همچنین، شرکت‌های نظیر کامپیوتر Dell و سیستم‌های سیسکو برای تبادل اطلاعات با مشتریان و ارائه پشتیبانی فنی به آن‌ها، از اینترنت استفاده می‌کنند.

تعهدات قانونی: تعهدات قانونی عبارت‌اند از: توافقات قراردادی الزام‌آور که تعهدات طرفین ارتباط را تعریف می‌کند. درحالی‌که قراردادهای رسمی در بازارهای تجاری رایج هستند، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بر اساس توافقات غیررسمی عمل کنند. تعهدات قانونی در مقابل بروز اشتباهات محافظ به شمار می‌روند، این قراردادها می‌توانند با کاهش انعطاف‌پذیری طرفین رابطه در پاسخ به تغییرات محیطی، موجب افزایش التزام و تعهد آن‌ها گردند.

همچنین بخوانید:  برندینگ در مسیر مشتری

RSAS: عبارت‌اند از: سرمایه‌گذاری‌های در فرایندها، محصولات یا رویه‌هایی که برای برآورد ساختن نیازهای خاص طرف مبادله ایجادشده‌اند. چنین توافقاتی در بازارهای تجاری معمول هستند به‌عنوان‌مثال، صنایع گواردین، فرایند تولیدی جدیدی را جهت تولید شیشه‌های جلو پهن که توسط دایملر کرایسلر در مجموعه‌های LH استفاده می‌شود ایجاد کرده است. امکان دارد خریداران نیز، نیازها یا توانایی‌های عرضه‌کننده خاصی را بپذیرند. شرکت DELL اغلب کامپیوترهای شخصی‌اش را برای کار با تراشه اینتل طراحی می‌کند. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که RSAS، ارزش اندکی در خارج از ارتباط معینی دارد. ضمن اینکه این توافقات ضمن ایجاد ارزش، هزینه‌های تغییر را نیز افزایش می‌دهند. َ

انتهای مطلب/