حقیقت امر این است که راه‌حلی اثبات شده‌ای برای رسیدن به رضایت کامل همه مشتریان وجود ندارد و موفق‌ترین کسب‌وکارها هم ممکن است تعدادی مشتری ناراضی داشته باشند، بااین‌حال داشتن یک ذهنیت مشتری محور که در تصمیم‌گیری و مدیریت کسب‌وکار کمک کند بسیار مهم است. طیف وسیعی از استراتژی‌ها برای افزایش رضایت مشتری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

تمرکز بر اندازه‌گیری میزان رضایت مشتری: اندازه‌گیری رضایت مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است. با این کار به‌راحتی می‌توان عملکرد شرکت یا هر کسب‌وکار دیگر را سنجید.

پاداش دادن به مشتریان وفادار: پاداش دادن به مشتری وفادار حتی اگر چیز بسیار کوچک و کم‌قیمتی باشد، برای مشتری باارزش است و میزان رضایت او را افزایش می‌دهد.

با مشتریان در ارتباط باشید: ارتباط با مشتری و رضایت مشتری، ارتباطی بسیار نزدیک به هم دارند. اگر مشتریان خود را پس از یک‌بار خرید محصولات یا استفاده از خدماتتان رها کنید، چگونه می‌توانید رضایت آن‌ها را جلب کنید؟ برای این کار فقط به یک نرم‌افزار CRM نیاز دارید تا از طریق آن حجم زیادی از اطلاعات و داده‌های تماس با مشتریان را طبقه‌بندی و به‌روزرسانی کنید. نظرخواهی از مشتریان نیز بخشی جدایی‌ناپذیر از CRM است. از مشتریان بپرسید در مورد خدمات و محصولات شما چه فکری می‌کنند. بازخوردها، خواسته‌ها و شکایات آن‌ها را جمع‌آوری کنید و از همه مهم‌تر اینکه به آن‌ها رسیدگی کنید.

از رسانه‌های اجتماعی غافل نشوید: از رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های چت زنده و نظایر آن برای ارتباط با مشتری استفاده کنید.

رضایت کارمندان خود را در نظر داشته باشید: کارمندان خود را راضی و خوشحال نگهدارید و از آن‌ها به خاطر رفتار، عملکرد و انرژی مثبتی که در کار نشان می‌دهند قدردانی کنید. با این کار به آن‌ها انگیزه‌ی بیشتری خواهید داد تا خدمات ارزنده‌تری به مشتریان ارائه کنند.

همچنین بخوانید:  افزایش وفاداری مشتریان در برندهای لوکس

شخصی‌سازی کنید: با هر مشتری طوری رفتار کنید که احساس کند برای شما با بقیه فرق دارد. برای مثال، روز تولدش را تبریک بگویید، در ایمیلی که برایش می‌فرستید به‌جای کلمه‌ی مشتری عزیز، از نام او استفاده کنید و مواردی ازاین‌دست.

مدیریت زمان: سعی کنید تا حد امکان به‌سرعت خدمات را ارائه دهید. مشتریان جایی را ترجیح می‌دهند که فرایند کسب‌وکار در آن ساده و راحت انجام شود. از تشریفات و فرایندهای پیچیده در کسب‌وکار خودداری کنید.

از مشتریان خود بپرسید: هر مشتری روش به خصوصی را ترجیح می‌دهد. به‌عنوان‌مثال برای کاربران آنلاین، ایمیل یک روش استاندارد است. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد ناشناس بمانند؛ چیزی که معمولاً برای کاربران آنلاین مهم است. شاید آن‌ها شماره تماس خود را قید کنند، اما اگر با آن‌ها تماس تلفنی بگیرید ممکن است بر ای‌شان تعجب‌آور باشد؛ بنابراین ابتدا از روش ترجیحی آن‌ها مطمئن شوید.

انتهای مطلب/